ETNZ

Fly Emirates


12.8.2007

  Není to zase tak dlouho , co byla na modelářském diskusním fóru diskuze na téma plachetnice. A protože už doma jednu malinkou a jednu skoro 1m samodomo ( plánku sem měl cca polovinu a jako první pokus o stavbu lodi sem volil materiál , který se tak různě dal doma sehnat ) plachetnici mám , téma mě zaujalo a byl sem jeho pravidelným čtenářem.Padaly otázky od úplně jednoduchých , které  postupem času začaly svůj směr směřovat na konkrétní specifika stavby a provozu plachetnic.

  A potom přišel okamžik , který o všem rozhodl. Ne že by debata nebyla zajímavá a poučná , ale to co mě úplně dostalo byl jeden jediný odkaz. A celé tohle , myslím si , že nejen moje pobláznění , způsobil Pavel " Zapa " Zázvorka. Ačkoli se věnuje především heli , asi jako každý z nás je majitelem modelů i jiných kategorií. A nyní si pořídil již zmiňovanou plachetnici , nafotil ji a dal na své ( mimochodem velmi pěkné ) stránky. http://zapa.wwwcity.cz/    sekce R/C modely / ETNZ.

Tak tyhle foto Pavla " Zapa " Zázvorky mě dostali. A je rozhodnuto - tu chci !!!

    A tak sem se i já rozhodl , že něco tak pěkného , čímž ETNZ  bezpochyby je , se musí dostat i do mého model parku. Kontaktoval sem svého prodejce a loď objednal. Nevím , jestli je to náhoda nebo úděl , ale žádný obchodník ji momentálně neměl skladem. Začalo tedy shánění a čekání. Ale nakonec se vše v dobré obrátilo a jel sem si pro ní. A musím konstatovat , že je to opravdu macek. Nebo je to možná i tím , že jezdím Oplem Corsa. Ale když se chce , není nic problém a já už si vezl domů velkou krabici.

  Doma sem ji samozřejmě hned rozbalil a rychle kontroloval její obsah. Fotky , které sem viděl , byly krásné , ale obsah krabice byl přímo fantastický. Vše opravdu pěkně zabaleno a chráněno před poškozením během dopravy . Trup je uložen tak , že je v podstatě celý ve " vzduchu" . Mám tím na mysli , že pouze příď a záď je obalena bublinkovou folií a zasunuta do kartonu. Zbytek trupu má okolo sebe alespoň 3 cm místa ,čímž je , v tvrdém kartonu, chráněn proti poškození. V jedné krabici jsou v plastových sáčcích plastové výlisky a druhá krabice skrývá již hotovou plachtu. Ta je navinuta na papírový tubus - není ani trochu pomačkaná. Poslední polystirenová krabička chrání proti poškození hotovou a nalakovanou zátěž na kýl. Součástí je i dvousložkové lepidlo. Nevím , jak kvalitní a proto sem použil 5 min epoxyPřiložen je anglicky psaný návod ke stavbě doplněný detailnímy obrázky , které nás vedou krok za krokem celou dobu stavby. Přiložený český návod je překlad textu s odkazem na číslo stránky a kapitoly angl. originálu.

  Stavba samotná je velmi příjemná a pohodová. Stačí se držet obrázkového návodu a český návod není ani nutno sledovat. Doporučuji postupovat opravdu dle návodu. Záměna posloupnosti oproti návodu může mít fatální následky.  

Pěkný barevný obal....

...a neméně pěkně zpracovaný obsah...

Vše opravdu pěkně zabaleno

...a chráněno před poškozením..

Plachta je navinuta na papírovou tubu

Připravené samolepy a podrobný návod

   Několik drobností sem ale přeci jenom dělal trochu jinak. Stavbu sem začal slepením servo přihrádky. Nejdříve na sucho ,potom sem ji slepil a přelakoval bezbarvým lakem ( doufám , že do lodi nepoteče , ale.....). Celkem čtyřikrát. Začal sem tím , protože sem nátěry prováděl průběžně během stavby - ušetřil sem si tak čas.

Laserem vyříznuté překližkové lože serv

 Slepeno a 4x natřeno bezbarvým lodním lakem

 Samotná stavba začíná sestavením stojánku. Jednoduchý kovový a po nalepení samolep  i elegantní .Jednoduché a rychlé. Začít stavbu stojánkem mohu jen doporučit. Je to nezbytně nutná pomůcka , která nás provází , nejen , celou stavbou. ( pokud si nechcete trup hned poškrábat montáží na stole , později na podlaze). K vodě ale plánuji vyrobit stojánek jiný , čistě funkční. Je mi líto si tento zničit.

  Druhým bodem je sestavení kýlu. Nejdříve je třeba nalepit na kýl samolepy.  Tady sem narazil na první problém. Možná je to mojí nešikovností , ale nepovedlo se mi je nalepit dobře. Pokud sem je lepil na dotek na "náběžné " straně kýlo , na druhé straně mi 2-3 mm chybí. U druhé sady je tento nedostatek ještě o maličko větší. Ve vodě to sice vidět nebude a negativní vliv na funkci  nečekám. Jenom doma ve stojánku......Následuje nalepení (5 min epoxy ) zátěže na kýl a její zajištění matkou. Namontujeme stabilizátor a máme hotovo.

Stojánku chybí jen nalepit samolepy Samolepy jsou na jedné straně na doraz , na druhé...
 Další krok - vlepení pouzdra pro kýl a kormidlo. Je opravdu nutné , napřed vložit pouzdra a potom vlepit kovové koncovky. Já byl samozřejmě chytrý a napřed vlepil spodní koncovku. Překvapení , že nelze vsunout pouzdro , bylo velké. Ale povedlo se.

Kovová koncovka pouzdra pro kýl

 Pokračujeme vyvrtáním otvorů pro průchodky otěže. Já , na základě poznatků z diskusního fóra , přidal kousek silikonové trubičky na spodní strany průchodek. Provázky tam vycházejí na palubu a jdou přímo přes hranu průchodky. Myslím , že  životnost se prodlouží a snížení namáhání serva také nebude na škodu.  Kontrolně nasadíme kýl do trupu a upravíme styčné plochy. Já kýl zase demontoval. Návod říká , namontovat kormidlo. To sem si nechal na později.   Pokračuje se montáží maketových doplňků - není co dodat. Slepíme překližkové lože serv a vlepíme do trupu. ( právě proto , abych se nyní nezdržoval lakováním , sem tím začal ).Ale trochu času nám dá další krok.

  Pracností nejnáročnější činnost není sestavení stěžně , ale jeho vypletení provázky. Doporučuji pře montáží pozorně kontrolovat pomocná ráhna. Dvě vypadají stejné , ale jedno má dva a druhé čtyři otvory. Zjistil sem to , když sem začal vyplétat lanoví. Naštěstí jsou zajištěna šroubkem , tak výměna netrvala dlouho. A je tady problém číslo dvě. Je škoda , že výrobce u tak precizně zpracovaného modely , kterým ETNZ skutečně je , šetří na provázku. Držel sem se návodu a kousky černé šňůry dokonce vyšetřil , ale i tak ji cca 1 m chybí. Naštěstí na tuto chybu upozornil "Zapa " na svých stránkách a tak sem si předem koupil jiný. Lanoví je potřeba zajistit uzly. Jejich popis je v návodu. Je to docela titěrná práce , ale aspoň si toho budu víc vážit. 

Stěžeň s pomocnými ráhny

Uchycení vratipeně

Vypletené lanoví

Karabinky jsou docela maličké

Protažení náhonu plachet je bez problému. Montáž serv také. Teprve nyní sem nasadil kormidlo. Čekal sem úmyslně. Nebyl sem si jistý délkou táhla kormidla a nechtělo se mi ji znovu povolovat. Postoupili jsme k vyvázání ovládání plachet. Postupoval sem podle návodu a šlo to docela dobře. Tedy , dobře to začalo jít ve chvíli , kdy sem pochopil , jak to má vlastně pracovat. Potom už to šlo samo.

Natažené náhony pro ovládání plachet

Vlepené lože serv

Serva už jsou na svém místě

Zapojeno , nataženo , odskoušeno.

Namontovat stěžeň s plachtami také není nic složitého. Obzvláště pokud máte někoho , kdo vám stěžeň přidrží. Jen velikost karabinek mi trošku vadila. Ale pokud by byly velké , svým poměrem by kazily celkový dojem. Nastavení velikosti výchylek plachet už byla třešnička na dortu. Systém není špatný , ale.... Použil sem proto pro ověření funkce ventilátor a vítr si vyrobil doma.

První plavba                                  26.8.2007

  Tak konečně po 14 dnech začalo trochu foukat a já mohl udělat slavnostní první plavbu se svojí  ETNZ. Vlastně druhou. Ta úplně první byla minulou neděli. Krásně to pofukovalo cca 3-5 m/s a to se mi zdálo jako optimální pro seznamování. Připravil sem loď a poslal ji na vodu. První dojem super. Po vodě krásně klouže. Plachty se začali napínat , loď se rozjela a já byl u vytržení.Dojel sem cca 30m od břehu a začal točit zatáčku. První se mi moc nepovedla a na druhou už nedošlo. Přestalo foukat. Absolutně a na dlouho. Po hodině zkoušení všeho možného sem tedy skočil do vody a pro plachetnici si doplaval.

  Tuto neděli už to bylo jiné. Foukalo a já tedy udělal druhý "první" pokus.Naštěstí sem nebyl sám , protože v silnějším větru není snadné sestavit oplachtění sám. Ale díky pomocníkovi to šlo celkem rychle. A už šla do vody. Během chviličky nabrala pěknou rychlost. Po dotrimování kormidla už sem začal zkoušet , co všechno ETNZ vlastně umí. 

  Reakce na kormidlo jsou už při malé rychlosti velmi dobré a dá se otočit na "pětníku". A protože ETNZ je moje první plachetnice s ovládáním plachet , začal sem zkoušet , jak na to. Otočka po větru , napětí plachet a ETNZ se až neskutečně naklonila. Už sem se chystal skákat do vody , ale náklon se ustálil a rychlost se začala zvyšovat. Myslím , že soudruzi v Číně to udělali moc dobře. Po chvíli už sem si náklonu ani nevšímala užíval si. Při některých poryvech větru sem měl pocit , že je to tak tak na hranici únosnosti. Asi by to chtělo mít i menší plachtu.
  Asi po půl hodině sem se rozhodl zkontrolovat plachetnici a přirazil ke břehu. Po otevření krytu sem se docela zapotil. V trupu bylo cca 5 litrů vody a přijímač byl jako po koupeli. Byla tedy otázka času , kdy by se se mnou rozloučil a bylo by štěstí , kdyby jen on. Další závadou byla úplně natažená jedna karabinka.

A moje první dojmy?  Jízdní vlastnosti excelentní. Ovládání přesné i při malé rychlosti. Točí na " pětníku". Náklon zvládá velice dobře. Jako nedostatky vidím netěsnost krytu serv - zatéká do trupu , kvalita použitých karabinek není moc dobrá.

  Jsou to celkem maličkosti , ale zbytečné. I přes tyto drobnosti jsem s ETNZ  maximálně spokojený a těším se na další jízdy.

 

Jan Kadlec

                                                                                                                                                                   

Dílna