ICON A5


 

  Již delší dobu sleduji vývoj amerického obojživelného letadla Icon A5 pro 2 osoby, se sklápěcími křídly a tlačným motorem Rotax 912, vyráběné firmou ICON Aircraft.

  Před cca rokem se objevilo jako model v nabídce Hobby King, ale ani tvar a ani letové vlastnosti nebyly to pravé. Před cca rokem začala v licenci firmy ICON Aircraft tento stroj vyrábět firma Parkzone. Většina modelů z produkce Parkzonu jsou "pěnové" skoromakety, z převážné části bojová letadla. A protože se jedná o velmi pěkně zpracované modely s dobrými letovými vlastnostmi, mé rozhodnutí bylo jasné.

  ICON A5 je dodáván v celkem velké, barevné krabici v provedení Plug & Play nebo tzv.Bind & Fly, tedy model komplet osazený a připravený k letu ( součástí dodávky je i vysílač, přijímač, pohonný akumulátor a nabíječ ).  Rozpětí modelu je 1330 mm, délka 875mm, výrobcem uváděná letová hmotnost 1230g. Osazen střídavý motor velikosti "480" s 960ot/V.

 V krabici je ukrytý box, ve kterém je velmi precizně uložený téměř hotový model. Nejvíce místa zabírá trup, který  je uchycen velmi důmyslně a pevně.

 Po vyjmutí z přepravní krabice - téměř hotový ICON.

 Součástí dodávky je i velmi jednoduchý stojánek z tuhé pěny. Sestavení stojánku je otázkou okamžiku.Maličkost, ale velmi příjemná. Trup ve stojánku pěkně sedí.

 Drobnější díly, stejně jako poloviny křídel a VOP jsou zabalené do platových sáčků. "Bižuterie" je rozdělena do sáčků - zvlášť jsou táhla,šroubky a podvozek a v dalším sáčku je maketová, třílistá vrtule včetně unašeče a kužele.. Jako malý bonus jsou přiloženy pojistné gumičky na zajištění vidliček. Opět velmi milé.

 První, co při pohledu na model zaujme, je pilotní kabina. Velká z kouřového plastu. Uvnitř je naznačena palubní deska a nechybí ani pilot.K odejmutí kabiny slouží kousek izolepy. Samotná kabina drží v předu na dvou trnech a v zadní části jsou dva magnety. K sejmutí kabiny je třeba vynaložit poměrně dost síly, magnety jsou nečekaně silné. Plastová kabina je po svém spodním obvodu opatřena těsněním ( přeci jen je to i "vodník" ).

 Pod kabinou je lože pro pohonnou baterii vybavené páskem suchého zipu, kterým se baterie přepevní. Dále jsou vyvedeny servokabely a hlouběji v trupu je již dodávaný 30A střídavý regulátor. Regulátor je vybaven spínaným zdrojem pro BEC 700mA. Pod ním je umístěno mikroservo SOP, které může ovládat i příďovou podvozkovou nohu. K ovládání křidélek je použit jen jeden kanál. Y-kabel je již připraven z výroby.viz. foto.

 Jak již bylo zmíněno, model je poháněn tlačným motorem. Jedná se o střídavý motor velikosti "480" ( outrunner )s 960 ot/V. Motor je upevněn v plastovém loži a pro jeho chlazení je v předu nad kabinou vstupní otvor.

 VOP je demontovatelná. Usazena je v plastovém loži a zajištěna dvěma šroubky.Na další fotce je vidět detail táhla SOP. VOP je ze spodní strany vyztužena uhlíkovou pásnicí.

 Jednotlivé poloviny křídla přijdou nasadit na výztuhu, kterou je trubka.Proti vysunutí jsou zajištěny šroubky.Na rozdíl od předlohy model není vybaven vztlakovými klapkani. Křidélka jsou poměrně veliká a křídlo je zakončeno "vinglety", které plní funkci pomocných plováků.
 Na první pohled jde o celkem povedený model. I proto mě mrzí, že výrobce není schopný uhlídat správnou délku šroubků u páky křidélek i VOP. Jedná se opravdu o maličkost, jejíž náprava není nikterak náročná, ale malinko to kazí dojem z jinak velmi pečlivé a promyšlené konstrukce.

 Přijímač nainstalován, serva připojena, nastavení do vysílače otázka 10 min. Vše funguje a může se vyrazit na zálet. Váha při mnou použitém akumulátoru LiPol 3S300 ukázala 1440g.

 K záletu jsem použil ICONa jako hydroplán. Zvolil jsem rybník u Chabařovic. Je mimo obec a okolo je celkem dost prostoru bez stromů. Vítr mírný, cca do 4m/s, na rybníku lehké vlny.

 Příprava modelu k letu je otázkou chvilinky. Nasadit poloviny křídel, zapojit konektory křidélek, zajistit křídla šroubkem a zapojit pohonnou baterii. Chvíle váhání a už je ve vodě.Pojíždění je pro mne nezvyklé. Reakce směrovky je až při cca 40% plynu.Při pomalé jízdě je ICON docela tupý. Po zrychlení je to již znatelně příjemnější.

 Původní plán byl pojíždění jako s lodičkou. Nicméně při cca 60% plynu najel model na větší vlnu a bez zásahu do VOP se odlepil od hladiny. Následoval tedy plný plyn a až překvapivě ladný start.Při následném letu jsem musel lehce dotrimovat křidélka a malinko přitáhnout VOP. Během letu celkem nic záludného. Létal jsem raději na vyšší rychlosti, ale určitě to půjde i mnohem pomaleji. Větší rychlost je cca půl plynu. Díky větru nebylo moc času na nějaké další trimování nebo testování, co všechno si nechá letadlo líbit.

 Nálet na přistání - jediná chyba, kterou Chabařovický rybník má je blízkost vedení VN. Nálet byl tedy z poměrně větší výšky a na rychlosti. Podrovnání a první dotek s vodní hladinou. V žádném případě to nebylo "jako do peřin". Plácnutí trupu o vodu, odskok, znovu plný plyn a další kolo. Na třetí pokus přistávám s pouhými třemi odskoky :-) Zvětšuji výchylku SOP a pojíždění je příjemnější. Dal jsem si ještě další tři starty a přistání a po odlétaných 12 min. motoru jsem raději přistával a dojel ke břehu. Do aku jsem doma dobil cca 1800mAh.

 Na finální a pravdivé hodnocení letových vlastností je ještě moc brzy. První dojmy jsou ale pozitivní. Nezáludné chování během letu a přistání, po troše tréninku bude také snadné.Za mne model nemá chybu - jen ubrat něco na hmotnosti baterie a bude to paráda. Příště snad vezmu s sebou někoho s fotoaparátem a dodám i fotečku z letu.

   

Jan Kadlec

Dílna