ICON A5
Již
delší
dobu sleduji vývoj amerického obojživelného letadla Icon A5 pro 2 osoby,
se sklápěcími křídly a tlačným motorem Rotax 912, vyráběné firmou
ICON Aircraft. Před cca rokem se objevilo jako model v nabídce Hobby King, ale ani tvar a ani letové vlastnosti nebyly to pravé. Před cca rokem začala v licenci firmy ICON Aircraft tento stroj vyrábět firma Parkzone. Většina modelů z produkce Parkzonu jsou "pěnové" skoromakety, z převážné části bojová letadla. A protože se jedná o velmi pěkně zpracované modely s dobrými letovými vlastnostmi, mé rozhodnutí bylo jasné. ICON A5 je dodáván v celkem velké, barevné krabici v provedení Plug & Play nebo tzv.Bind & Fly, tedy model komplet osazený a připravený k letu ( součástí dodávky je i vysílač, přijímač, pohonný akumulátor a nabíječ ). Rozpětí modelu je 1330 mm, délka 875mm, výrobcem uváděná letová hmotnost 1230g. Osazen střídavý motor velikosti "480" s 960ot/V. |
|
|
|
V krabici je ukrytý box, ve kterém je velmi precizně uložený téměř hotový model. Nejvíce místa zabírá trup, který je uchycen velmi důmyslně a pevně. |
|
Po vyjmutí z přepravní krabice - téměř hotový ICON. | |
Součástí dodávky je i velmi jednoduchý stojánek z tuhé pěny. Sestavení stojánku je otázkou okamžiku.Maličkost, ale velmi příjemná. Trup ve stojánku pěkně sedí. |
|
Drobnější díly, stejně jako poloviny křídel a VOP jsou zabalené do platových sáčků. "Bižuterie" je rozdělena do sáčků - zvlášť jsou táhla,šroubky a podvozek a v dalším sáčku je maketová, třílistá vrtule včetně unašeče a kužele.. Jako malý bonus jsou přiloženy pojistné gumičky na zajištění vidliček. Opět velmi milé. | |
První, co při pohledu na model zaujme, je pilotní kabina. Velká z kouřového plastu. Uvnitř je naznačena palubní deska a nechybí ani pilot.K odejmutí kabiny slouží kousek izolepy. Samotná kabina drží v předu na dvou trnech a v zadní části jsou dva magnety. K sejmutí kabiny je třeba vynaložit poměrně dost síly, magnety jsou nečekaně silné. Plastová kabina je po svém spodním obvodu opatřena těsněním ( přeci jen je to i "vodník" ). Pod kabinou je lože pro pohonnou baterii vybavené páskem suchého zipu, kterým se baterie přepevní. Dále jsou vyvedeny servokabely a hlouběji v trupu je již dodávaný 30A střídavý regulátor. Regulátor je vybaven spínaným zdrojem pro BEC 700mA. Pod ním je umístěno mikroservo SOP, které může ovládat i příďovou podvozkovou nohu. K ovládání křidélek je použit jen jeden kanál. Y-kabel je již připraven z výroby.viz. foto. |
|
Jak již bylo zmíněno, model je poháněn tlačným motorem. Jedná se o střídavý motor velikosti "480" ( outrunner )s 960 ot/V. Motor je upevněn v plastovém loži a pro jeho chlazení je v předu nad kabinou vstupní otvor. |
|
VOP je demontovatelná. Usazena je v plastovém loži a zajištěna dvěma šroubky.Na další fotce je vidět detail táhla SOP. VOP je ze spodní strany vyztužena uhlíkovou pásnicí. |
|
Jednotlivé poloviny křídla přijdou nasadit na výztuhu, kterou je trubka.Proti vysunutí jsou zajištěny šroubky.Na rozdíl od předlohy model není vybaven vztlakovými klapkani. Křidélka jsou poměrně veliká a křídlo je zakončeno "vinglety", které plní funkci pomocných plováků. | |
Na první pohled jde o celkem povedený model. I proto mě mrzí, že výrobce není schopný uhlídat správnou délku šroubků u páky křidélek i VOP. Jedná se opravdu o maličkost, jejíž náprava není nikterak náročná, ale malinko to kazí dojem z jinak velmi pečlivé a promyšlené konstrukce. | |
Přijímač nainstalován, serva připojena, nastavení do vysílače otázka 10 min. Vše funguje a může se vyrazit na zálet. Váha při mnou použitém akumulátoru LiPol 3S300 ukázala 1440g. |
|
K
záletu jsem použil ICONa jako hydroplán. Zvolil jsem rybník u Chabařovic.
Je mimo obec a okolo je celkem dost prostoru bez stromů. Vítr mírný, cca
do 4m/s, na rybníku lehké vlny. Příprava modelu k letu je otázkou chvilinky. Nasadit poloviny křídel, zapojit konektory křidélek, zajistit křídla šroubkem a zapojit pohonnou baterii. Chvíle váhání a už je ve vodě.Pojíždění je pro mne nezvyklé. Reakce směrovky je až při cca 40% plynu.Při pomalé jízdě je ICON docela tupý. Po zrychlení je to již znatelně příjemnější. Původní plán byl pojíždění jako s lodičkou. Nicméně při cca 60% plynu najel model na větší vlnu a bez zásahu do VOP se odlepil od hladiny. Následoval tedy plný plyn a až překvapivě ladný start.Při následném letu jsem musel lehce dotrimovat křidélka a malinko přitáhnout VOP. Během letu celkem nic záludného. Létal jsem raději na vyšší rychlosti, ale určitě to půjde i mnohem pomaleji. Větší rychlost je cca půl plynu. Díky větru nebylo moc času na nějaké další trimování nebo testování, co všechno si nechá letadlo líbit. Nálet na přistání - jediná chyba, kterou Chabařovický rybník má je blízkost vedení VN. Nálet byl tedy z poměrně větší výšky a na rychlosti. Podrovnání a první dotek s vodní hladinou. V žádném případě to nebylo "jako do peřin". Plácnutí trupu o vodu, odskok, znovu plný plyn a další kolo. Na třetí pokus přistávám s pouhými třemi odskoky :-) Zvětšuji výchylku SOP a pojíždění je příjemnější. Dal jsem si ještě další tři starty a přistání a po odlétaných 12 min. motoru jsem raději přistával a dojel ke břehu. Do aku jsem doma dobil cca 1800mAh. Na finální a pravdivé hodnocení letových vlastností je ještě moc brzy. První dojmy jsou ale pozitivní. Nezáludné chování během letu a přistání, po troše tréninku bude také snadné.Za mne model nemá chybu - jen ubrat něco na hmotnosti baterie a bude to paráda. Příště snad vezmu s sebou někoho s fotoaparátem a dodám i fotečku z letu. |
|