MIG 29 Fulcrum
24.3.2008
Již delší dobu si pohrávám s myšlenkou, pořídit si EPP JET s tlačným motorem. Několikrát sem ho viděl létat a jeho letové vlastnosti jsou velice zajímavé. A kdo jiný mě mohl lépe přesvědčit, než Míra "Ariane" Kučera. Model jeho SU 27 Flancer sem si pozorně prohlédl a Ariane mi ukázal, co všechno umí. Létá pomalu, rychle, na zádech........ Krásnou ukázkou jeho letových vlastností , ale i Arianova pilotního umění byl průlet bránou na RCEN v Písnici. A tak sem po dlouhých úvahách a hledání dospěl k rozhodnutí a objednal si model MIG 29 Fulcrum od jediného, mnou nalezeného výrobce EPP Jetů v Čechách, firmy FreeAir. Po cca týdnu po objednání sem si na poště vyzvedl nevelkou krabici.Zdá se, že ve FreeAiru asi nemají příliš dobré zkušenosti s poštou a tak byla celá krabice přebalena černou folií. Nebylo tedy vůbec vidět, co to vlastně v balíku je. Doma sem samozřejmě nevydržel a hned se na obsah krabice podíval. Uvnitř se skrývaly již potištěné výlisky Migu, bižuterie potřebná k dokončení a několik samolep.Český návod přiložený nebyl, nicméně obrázkový návod je poměrně jasný a navíc návod v češtině je k dispozici na stránkách výrobce nebo tady. K sestavení modelu je potřeba prakticky jenom vteřinové lepidlo s aktivátorem a drát na táhla. Samozřejmě také elektronika. To znamená 2*servo ( já volil HS 55 ), přijímač ( HFS-05MS ), regulátor ( DUALSKY - Xcontroller XC1812BA ) a motor ( HiModel 2120kV ).Baterie bude použita 3S1 Konion 1100 ( později snad i 3S1 konion 1300 ). Stavba je dle návodu zahájena slepením motorových gondol. Následuje přilepení polovin křídel k trupu a následuje jejich vyztužení. To provedeme zaříznutím a následným vlepením uhlíkových tyčinek do křídla ( z obou stran ).Další krokem je protažení uhlíkové trubičky sklotextitovými vodítky,navlékneme páku VOP a zajistíme na každé straně jistícími sklotextitovými kroužky. Ty slouží jako vymezení pohybu uhlíkové trubičky. Tady nastal první problém - přiloženy jsou kroužky pouze dva !!!! Řešil sem to podložkou. Následně zařízneme pouzdra a zalepíme je. Já osobně doporučuji tento postup malinko poupravit. Zalepit vnitřní pouzdro a před zalepením pouzdra vnějšího nalepit jednotlivé poloviny plovoucí výškovky a až po jejich správném slícování s trupem zalepit vnější pouzdro. Stalo se mi, že předpřipravený otvor v polovině výškovky nebyl úplně kolmý a mezera mezi trupem a výškovkou není rovnoměrná. |
|||
dobře zabaleno |
nálepka na krabici |
technické údaje |
obsah krabice |
pěkný potisk |
hlavní díl trupu |
zalepená výztuha |
vnější pouzdro |
Dalším krokem a zároveň další mnou provedenou změnou je umístění a zalepení serv. Já serva posunul cca o polovinu blíže VOP. Důvod, který mě k tomu vedl jsou poměrně dlouhá táhla a jejich celkem velký prohyb. Výrobce doporučuje napíchnout na táhlo kostičku EPP jako vedení táhla. Jako táhla sem použil ocelová drát o průměru 1mm. Na jednu stranu sem zalepil a následně zasmrštil mikrovidličky, na servo sem dal blimpy. Po kontrole neutrálu serva ( používám k tomu HiBox ) a kontrole správné polohy VOP zalepíme páku na uhlíkové trubičce. ( pozor na volný pohyb ). Po nalepení hlavního dílu trupu je doporučeno nalepit i SOP. Doporučuji SOP nelepit až úplně nakonec - manipulace s modelem je mnohem snadnější. Před zalepením motorové přepážky je dobré ( nutné ) osadit motor. Po vyvrtání děr na uchycení motoru sem si ho připevnil a šroubky zajistil vteřinovým lepidlem. Návod ukazuje, kam umístit regulátor. Já ho schoval pod trup do motorové gondoly ( do druhé sem umístil přijímač ). Je nutné nastavit přívodní kabely k regulátoru - viz. návod. Propojíme serva a regulátor s přijímačem, nalepíme motorové gondoly a konečně i SOP. |
|||
zajištění podležkou |
posunutá serva |
motor |
schovaný regulátor |
a přijímač |
zadlabané baterky |
kontrola těžiště |
povedlo se :-) |
Posledním krokem před uvedením modelu do provozu je zadlabání baterií. Jejich přibližnou polohu naznačuje obrázek v návodu. Je dobré jejich umístění udělat orientačně - pokusně posouvat a najít si správné těžiště ( nezapomeňme si nasadit vrtuli !!!). Po určení polohy vypálíme pájkou otvor i něco menší než je baterie. Měla by v trupu držet bez dalšího zajištění. Časově je dokončení modelu otázkou jednoho, max. dvou večerů. Model je opravdu hodně předpracován. Nyní už jen zbývá " napípat " model do rádia a hurá do vzduchu. Pozor na klopivý moment vrtule - model po se po startu naklopí doleva. Na toto ale upozorňuje návod. Jako řešení je doporučeno mírné natrimování VOP doprava. |
|||
a ještě |
celkový pohled |
a další.... |
a další... |
Zálet modelu proběhl bez větších problémů. Klopivý moment se dostavil, ale díky upozornění sem na to byl připravený a rychle vše dotrimoval. Model létá opravdu pěkně a nezáludně. Reakce na kormidla je výborná, létat se dá i poměrně malou rychlostí a po přetažení se mi nestalo, že by měl snahu padat po křídle. Spíše se tak podivně zhoupl a ustálil. Překvapivě dobře plachtí bez motoru - první přistání sem díky tomu musel opakovat. Jako shrnutí musím uznat, že i vzhledem k několika nepřesnostem v návodu a absenci dvou pojistných kroužků je model velmi dobře zpracovaný. Jednotlivé díly do sebe pěkně ztuha zapadají a povrchová úprava je moc pěkná. Letové vlastnosti mě velmi mile překvapily - MIG je nad očekávání hodný a poslušný. Přistát se dá jako do " peřin ". Nakonec musím poděkovat za nekonečnou trpělivost při zodpovídání otázek Mírovi Ariane Kučerovi. |
|||
Míro, děkuji..... :-) |
|||
|
|||
Tak se mi povedlo získat i několik letových fotografií mého MIGu. Bery si polétal a já fotil. Dorazily mi nové Koniony 1300 20C , sehnal sem vrtuli APC 7*5 E a tak to byla vlastně premiéra. Na radu, koho jiného než Ariana , sem udělal mix motor- elevony a tím výrazně zmírnil již zmiňovaný klopivý efekt při motorovém letu. A hle , ono to funguje :-) Přidávám několik letových foto....... | |||
Dnes sem svezl v MIGu Altika a doma zjistil, že s novými Koniony a APC 7*5E je stoupání až 12 m/s. Skoro se mi tomu až nechce věřit, tak sem dávám obrázek a data ke stažení..... | |||
Jan Kadlec |