MIRAGE F1
12.4.2008
Všichni, kdo znají Honzu " Vrtulníka " Kubicu vědí, že není jen dobrý kamarád, výborný pilot, ale mimo jiné i výborný stavitel. A vzhledem ke skutečnosti, že postavil nové letadlo, začal sem ho přemlouvat, aby se podělil s ostatními. Honza je ale velmi skromný a tak to přeci jen chvíli trvalo a nakonec - výsledek může posoudit každý sám. Honzovi proto děkuji a přeji mnoho nalétaných hodin....... P.S. Jeho další vlastnoručně stavěný model Bird of TIme |
|||
|
|||
Na samém počátku zrodu tohoto modelu byla chuť postavit si něco méně obvyklého. Vlastnit proudovou stíhačku (i když z vrtulí) je dnes módou a podlehl jsem i já. Mocnou inspirací byly stránky www.6mmFlyRc.com věnované "parkjetům". No jo, ale "kuličky"? A všechny ty "placky" s nosným trupem? Tiger a Phantom jsou nádherné, ale když už je někdo má, není to nic pro mě. Takže přišla ke slovu má oblíbená "bible" Encyklopedie stíhacích letadel (mám ji na nočním stolku a před usnutím si v ní ukazuji) a několik týdnů rozjímání, co půjde, co nepůjde, jak udělat to či ono. Nakonec vyhrála "miráž". Naskenovaný výkres si v programu "malování" ve Windows zvětším na požadovanou velikost, vytisknu na A4, poslepuji a mám "plánek". Maketové rozpětí vycházelo na 450 mm a to mi přišlo málo, proto jsem jej zvětšil na 600 mm, délka je asi 850 mm. |
|||
|
|||
Konstrukce je celobalzová. Křídlo má profil NACA 1406 a tvoří jej skořepina z balzy 1.5 se 4 žebry v každé polovině. Ocasní plochy jsou "prkýnkové", trup je bednička s oblou horní stranou. Odchylek od maketovosti je moc, křídlo nemá "psí zub", sání vzduchu jsou zmenšená na šířku 3 mm, ani horní obrys trupu se mi nepovedlo zachovat (nad křídlem je "boule"). Ploutvičky pod trupem mám připravené, ale nakonec jsem je neosadil - kvůli těžišti. Kabina je také z rovných úseků, lisování neumím (tímto se omlouvám Maketářům, kterých by se snad mohlo dotknout, že to přes uvedené odchylky nazývám miráží). Potah modelu je z obarveného vliesu (dlouho jsem věřil, že to nejde, dokud jsem to nezkusil). Křídlo je přilepené k trupu, porušil jsem své zásady a k servům křidélek není přístup. Případnou opravu/výměnu budu řešit asi acetonovým ředidlem a odlepením křídla nebo dírou ve dně trupu. Drak modelu váží asi 160 g. Pohon zajišťuje Mega 16/15/5 s vrtulí 6.5x4, regulátor je 25A MGM, zdroj Lipol 3S-1500. Každé křidélko má vlastní HS-55, plovoucí VOP ovládá větší HS-81. Do "čumáku" přišlo asi 20 g olova, vzletová hmotnost je asi 560 g. |
|||
K obrázkům: - na obrázcích z prvního létání ještě není nabarvený čumák, - poslední dvě fotky jsem udělal teď doma, takže je to bez motoru a přijímače, - to zelené vedle miráže je Jokosuka Suisei. |
|||
Létá to a dá se to i řídit. Ale žádný relax to není. Model je malý, rychlý (alespoň podle mých měřítek) a není vidět, zvláště v našem členitém terénu, kdy se létá proti loukám, lesům a jen občas proti obloze. Obratnost je oproti klasicky koncipovaným strojům určitě menší, zvláště za výškovku je třeba tahat s předstihem. Ale takováto stíhačka není určitě určena k "obletování hlavy". Při obratech, zejména při startu, se projevuje silný reakční moment vrtule naklánějící model vlevo. Třeba při přemetu je třeba neustále řídit křidélky, podle aktuálních otáček motoru a také rychlosti letu. Nastavil jsem si na regulátoru brzdu, takže při stažení plynu se vrtule zastaví. Je to výhodné jak pro přistávání, tak pro klouzavý let - "miráž" klouže docela slušně (přece jen tíhnu spíše k větroňům). Dobu letu mám na vysílači nastavenou na 10 minut, ale většinou přistávám dříve pro "duševní vyčerpání". Podle motocalcu motor "bere" nějakých 12-13 A, možná by se hodila vrtule s větším stoupáním, ale zatím mám dojem, že by to potom chtělo i lepšího pilota. Ve výsledku jsem ale spokojený, on je to pocit k nezaplacení, když něco, co si vymyslíte a postavíte nakonec funguje jak má. |
|||
Jan Kubica 12.4.2008 jan.kubica@tiscali.cz
|