Super Zoom 4D


 

Asi před 14 dny dostal „Bery“ šílený nápad – pořídit si EPP akrobata ZOOM ZOOM. Aby v tom nebyl sám,nasadil brouka do hlavy Honzovi Lánů i mně. A tak jsme začali hledat ten pravý a správný důvod , proč si další letadlo pořídit. A tak zvítězily argumenty , že pouze z větroňů zleniví prsty a je třeba si je procvičit na něčem živějším. ( to ale neplatí v mém případě – já mám stále ještě dost práce i s větroňem ). Ale i tak sem se přidal. Přirozeným výběrem se hledali klady a zápory všech možných letadel , až nakonec zvítězil Super Zoom 4D. Dalším problémem , který tak nějak následoval , byla volba vybavení ( najít ten správný poměr výkon – cena ,není zrovna lehké ).

  Po dlouhých debatách a zjišťování informací ze zdrojů možných i nemožných jsme vyselektovali , podle našeho názoru tu jedinou možnou a správnou kombinaci a konečně i objednali. Vše třikrát. Dokonce i Super Zoom se dělá ve třech barevných mutacích a tak alespoň zbarvení bude odlišné.

  A už je tady den „ D “. Dorazil balík a v něm námi toužebně očekávaný Super Zoom. Nastala ovšem ta situace , kdy se mělo rozhodnout , kdo jakou bude mít barvu modelu. Naštěstí se nepoužila metoda práva silnějšího a tak sem si mohl vybrat jako první. Kluci – děkuji.

  Po příjezdu domů začal pro mne již celkem obvyklý rituál. Otevřít si krabici , rozložit si vše kolem sebe a „ kochat “ se tou krásou.A je opravdu čím. Zpracování je opravdu velmi precizní ( v návodu se píše , že jednotlivé díly jsou vyříznuty pomocí CNC strojů – takže jeden jako druhý ). Součástí jsou i veškeré drobnosti , potřebné k sestavení modelu , a opravdu podrobný česko-anglický návod , doplněný velkou spoustou náčrtků.                                              

Pěkný barevný obal....

...a neméně pěkně zpracovaný obsah...

Připravená elektronika do modelu...

...a motor se sadou pro obrácenou montáž...

  Model je dodáván v kartonové krabici s pěkným obrázkem Super Zooma. Uvnitř jsou jednotlivé díly modelu a v zatavených igelitových sáčcích příslušenství potřebné pro dokončení.

  Začal sem stavbu poněkud netypicky - prohlídkou motoru a montáží sady pro obrácenou montáž. A tady přišel první problém. Předvrtané otvory , pro přišroubování montážního kříže  "neseděli". Následovala kontrola označení typu a zjištění , že je to ten správný. Tak proč to , sakra , nesedí ? Už sem chtěl volat o pomoc , když sem zjistil , že kříž stačí pootočit o 90° a už je to jak má být. Jak málo někdy stačí :-).

  Začal sem stavbu nalepením bočních výztuh. Celkem jednoduché. Jejich nalepením vznikne prostor pro umístění motorového lože a také se trup rozšíří v místě pozdější montáže křídla. Následuje zalepení  hliníkových drátů do těchto výztuh. Mají zvětšit pevnost trupu. Ostrým nožem ( žiletkou ) nařízneme po celé délce drážku cca 3mm hlubokou a do ní vsuneme drát. Zatlačíme ho a následně zalepíme vteřinovým lepidlem. Myslím si , že by určitě nebylo na škodu drát nahradit uhlíkovou tyčinkou nebo ještě lépe pásnicí. Ale určitě bude stačit i řešení od výrobce.

  Následuje slepení křídla a opět vyztužení z horní i spodní strany křídla. Je to trochu škoda , poničit pěknou kamufláž , ale     " jizva " není zase tak moc viditelná. Opět slepíme kyanoakrylátovým lepidlem a zastříkneme aktivátorem.

...nalepit boční výztuhy...

...pomohl sem si modelářskými špendlíky...

...rozšířený prostor pro montáž křídla...

...a vzniklé motorové lože...

    ...je nutné vlepit drátěné výztuhy do křídla...

..i do bočnic. Jde to celkem dobře...

...sestavit VOP do správné polohy...

...a přilepit Superzávěsem...

  Během čekání na úplné vytvrdnutí lepidla na trupu a křídle sem začal sestavovat zatím ještě třídílnou výškovku. Na rovné desce si srovnáme všechny tři díly. Přiložený superzávěs zakrátíme na potřebnou délku a VOP slepíme . Je třeba dát pozor , aby mezi jednotlivými díly zůstaly malé mezery a výškovka potom nikde nedrhla.

  Následuje vyříznutí drážky pro vlepení dřevěné spojky polovin výškovky. Nožem vyřízneme drážku tak , aby šla lišta lehce zasunout , ale nebyla zbytečně volná. Poté opět zalepíme , tentokrát 5min epoxy. Zbývá už jen vlepit páku táhla ( přiložena ) a VOP je hotová a připravená na vlepení do trupu.

         ...vyříznout drážku pro spojení VOP...

... a zalepit ji 5min epoxy...

...zapuštěné servo křidélek s prodlouženou pákou...

      ...vlepit panty do trupu pro připevnění SOP...

  A na řadu přichází SOP. Je opět dělená a je potřeba udělat drobnou přípravu na její montáž. Do trupu vlepíme , opět přiložené , panty a totéž uděláme na samotné SOP. Vlepíme páku táhla a je připraveno na montáž.

  Při lepení pantů je potřeba být opravdu důkladný , protože na tom závisí celkový výsledek. V návodu uvedené rozteče je opravdu nutné dodržet a zároveň kontrolovat kolmost. Zavěšení je provedeno právě mezi tyto panty a i drobná nepřesnost způsobí buď vůli nebo naopak drhnutí.

    Před montáží křídla do trupu je potřeba vyříznout otvor pro servo. Je důležité jeho polohu napřed kontrolovat s prostorem pod křídlem. Otvor je dobré vyříznout cca o 1 mm , aby servo šlo vsunout trochu ztuha. Zajistil sem ho kapkou CA. Poté nalepení prodloužení páky serva , montáž blimpů a přišroubování páky na servo. Samozřejmě v neutrální poloze ( připojení k přijímači ).

V mezičase sem si připravil a slepil motorové lože Dle návodu je nutné dbát na správnou polohu jednotlivých dílů - kvůli následnému vyosení motoru ( dle návodu je již poloha lože upravena ). Následuje jeho vlepení do trupu.

Poté sem v trupu vyřízl otvory pro serva VOP a SOP. Opět jen tak veliké , aby šla serva zasunout trochu ztuha . Znovu našroubovat páky serva s blimpy a zakápnout CA.

  Dalším úkolem je samotné vlepení křídla do trupu. Je důležité kontrolovat jeho souměrnost a kolmost. Opět připojení serva k přijímači a montáž samotných táhel. Samozřejmě v neutrální poloze.

...vlepené motorové lože...

...táhla ke křidélkům...

...SOP je připevněna na panty drátem...

...namontovaná táhla k SOP a VOP...

...Připevněný motor, pozor na přívodní vodiče...

...už jen vrtuli a ....

  Vlepit VOP - opět pozor na správnou polohu a kolmost. Nyní přijde montáž SOP. Její upevnění je řešeno pomocí již vlepených pantů , kterými prostrčíme přiložený drát na konci o 90° ohnutý v dálce cca 5 mm. Ten následně provlékneme panty , zapíchneme do vrchní části SOP a ohnutou část vlepíme do zářezu v  trupu.

  Připevníme táhla VOP a SOP ( samozřejmě pokud možno v neutrální polote ).

  Nyní už nám zbývá jen připevnit motor do motorového lože ( šroubky jsou opět přiloženy ). Pozor na kabely - použil sem střídavý motor ( oběžku ) a kontakt kabelů s motorem ......

 Nyní již jen podvozek , ostruhu a samotné propojení elektroniky. Musím nastavit servo kabeby k servo křidélek a k regulátoru. Připevnit vrtuli , naprogramovat vysílač a může se jít na zálet.

Regulátor sem umístil hned za motorem zespodu

Kabeláž vtlačena do zářezu a zajištěna tavnou pistolí

  Několik postřehů ze záletu a první dojmy ještě dodám. Samotné dokončení modelu se dá zvládnout bez problémů za jeden den ( pro nás pomalejší a méně zručné) Šikovnější to ale zvládnou za odpoledne.
 

Jan Kadlec


Několik postřehů za záletu a drobné úpravy

                                                                                                                                                                       27.6.2007

Letadlo dostavěno, elektronika nainstalována , vysílač naprogramován. Jde se zalétat. Vzhledem k mojí pilotní "pokročilosti" sem o zálet poprosil , koho jiného , než mistra všeho co létá , Beryho. Akrobaty létal a vlastnil i spalovací a Super Zooma má také. Po drobném dotrimování už začal předvádět kousky , nad kterými se doslova tají dech. Let v noži byl jenom začátek. Let na zádech , kdy směrovka "líže" trávu , visení na 1/4 plynu , kdy se směrovka opět lehce opírá o trávu , výkruty , lopingy  a já ani nevím , jak se to vše jmenuje.

  Letový projev je jedním slovem skvělý.  Letadlo létá pomalu , rychle , v noži , na zádech a vše velice ochotně a čistě.  

Naše letka Super Zoomů

Honzy , Beryho a můj

Bery chvilku trimoval...

...a potom už visel...

...a visel ...

... a visel...

 A tak sem se i já začal učit , jak se létá se 4D akrobatem. První nutnou úpravou je zmenšení výchylek. Pro začátečníka je to nutnost. I s 50% výchylek je letadlo velmi ostré a zásahy do řízení je třeba dělat velmi opatrně. Přistání zatím zásadně do vysoké trávy. 

 Po několika letech se ale začaly objevovat některé slabiny. Možná je to jen tím , že jsem stále ještě začátečník , ale několik úprav si přeci jenom neodpustím.

  1. Podvozek - nahradil sem původní " kolečka " za jiná. Koupil sem mechová kolečka. Cena cca 25 Kč/ks. Rozdíl 200%. I po této úpravě  sem ale začal létat bez podvozku.Je umístěn v části trupu , který je poměrně dost zeslaben a docházelo k jeho vylamování. Předpokládám , že chyba je na straně mojí - přistání nejsou z nejjemnějších. 

  2. Ostruha . Možná je opět chyba v mé pilotáži ( nepopírám ) , ale ostruha se mi stále vyvracela , ohýbala a vypadávala. Následkem toho dochází  k drhnutí směrovky o zem a tím jejímu velkému namáhání ( hlavně pro servo ) Důsledkem bylo vytržení pantu ze směrovky. " Vyrobil " sem ostruhu jinou a zalepil ji zpět. Použil sem , možná ne úplně modelářsky správně " ohnutý hřebík. Vzhledově nic moc , ale funguje skvěle. 

Nové kolečko je zajištěno napájenou destičkou Ostruha z hřebíku - funguje skvěle
  3. Motor. Jelikož spotřeba vrtulí a tím i finanční nároky spojené s výukou  začaly být neůnosné , dodal sem na motor " gumičkový unašeč " Spotřeba vrtulí rapidně klesla a investice cca 250 Kč se mi vrátí již u páté vrtule.           ( používám tu nejlevnější - 50 Kč/ks )  Není to všelék , ale pomůže.   DOPORUČUJI
Gumičkový unašeč mi .... ...ušetřil hromadu vrtulí a peněz :-)

  4. Původní táhla z drátů zakončené do " Z " sem nahradil táhli s vidličkou.  Táhla sem udělal z uhlíkové tyčinky cca 1mm a na konci 5 min epoxy nalepil vidličku. Celé zajištěno smršťovací folií . Vůle původního řešení se snížily na minimum a přesnost řízení je ještě lepší. Současně s touto úpravou sem změnil i polohu páky na křidélcích. Dle návodu je souběžně s trupem. Ale při montáži táhel vidličkou docházelo k velkému " kroucení " . Změna polohy páky vše vyřešila.

Změna polohy páky na křidélku  byla téměř nutností - lepší chod a menší vůle

Táhlo z uhlíkové tyčinky s vidličkou

 Celkové mnou provedené úpravy jsou za " hubičku " a komfort létání je , alespoň podle mého názoru , zase o něco jinde. Tím ale nechci kritizovat výrobce. Jak sem již několikrát zmiňoval - jsem začátečník a moje zacházení s tímto velice obratným letadlem  není zrovna v  " rukavičkách " .

Data z HI Boxu   jen pro ilustraci

                                                                                                                                                                   

Dílna