Asi před 14 dny dostal „Bery“ šílený nápad – pořídit si EPP
akrobata ZOOM ZOOM. Aby v tom nebyl sám,nasadil brouka do hlavy Honzovi Lánů i
mně. A tak jsme začali hledat ten pravý a správný důvod , proč si další letadlo
pořídit. A tak zvítězily argumenty , že pouze z větroňů zleniví prsty a je třeba
si je procvičit na něčem živějším. ( to ale neplatí v mém případě – já mám stále
ještě dost práce i s větroňem ). Ale i tak sem se přidal. Přirozeným výběrem se
hledali klady a zápory všech možných letadel , až nakonec zvítězil Super Zoom
4D. Dalším problémem , který tak nějak následoval , byla volba vybavení ( najít
ten správný poměr výkon – cena ,není zrovna lehké ).
Po dlouhých debatách a zjišťování informací ze zdrojů
možných i nemožných jsme vyselektovali , podle našeho názoru tu jedinou možnou a
správnou kombinaci a konečně i objednali. Vše třikrát. Dokonce i Super Zoom se
dělá ve třech barevných mutacích a tak alespoň zbarvení bude odlišné.
A už je tady den „ D “. Dorazil balík a v něm námi
toužebně očekávaný Super Zoom. Nastala ovšem ta situace , kdy se mělo rozhodnout
, kdo jakou bude mít barvu modelu. Naštěstí se nepoužila metoda práva silnějšího a tak sem si mohl
vybrat jako první. Kluci – děkuji.
Po příjezdu domů začal pro mne již celkem obvyklý rituál.
Otevřít si krabici , rozložit si vše kolem sebe a „ kochat “ se tou krásou.A je
opravdu čím. Zpracování je opravdu velmi precizní ( v návodu se píše , že
jednotlivé díly jsou vyříznuty pomocí CNC strojů – takže jeden jako druhý ).
Součástí jsou i veškeré drobnosti , potřebné k sestavení modelu , a opravdu
podrobný česko-anglický návod , doplněný velkou spoustou náčrtků.
|
|
|
Pěkný barevný obal.... |
...a neméně pěkně zpracovaný
obsah... |
|
|
Připravená elektronika do
modelu... |
...a motor se sadou pro
obrácenou montáž... |
Model je dodáván v kartonové krabici s pěkným obrázkem Super
Zooma. Uvnitř jsou jednotlivé díly modelu a v zatavených igelitových
sáčcích příslušenství potřebné pro dokončení. Začal sem
stavbu poněkud netypicky - prohlídkou motoru a montáží sady pro
obrácenou montáž. A tady přišel první problém. Předvrtané otvory , pro
přišroubování montážního kříže "neseděli". Následovala kontrola
označení typu a zjištění , že je to ten správný. Tak proč to , sakra ,
nesedí ? Už sem chtěl volat o pomoc , když sem zjistil , že kříž stačí
pootočit o 90° a už je to jak má být. Jak málo někdy stačí :-).
Začal sem stavbu nalepením bočních výztuh. Celkem
jednoduché. Jejich nalepením vznikne prostor pro umístění motorového
lože a také se trup rozšíří v místě pozdější montáže křídla. Následuje
zalepení hliníkových drátů do těchto výztuh. Mají zvětšit pevnost
trupu. Ostrým nožem ( žiletkou ) nařízneme po celé délce drážku cca 3mm
hlubokou a do ní vsuneme drát. Zatlačíme ho a následně zalepíme
vteřinovým lepidlem. Myslím si , že by určitě nebylo na škodu drát
nahradit uhlíkovou tyčinkou nebo ještě lépe pásnicí. Ale určitě bude
stačit i řešení od výrobce.
Následuje slepení křídla a opět vyztužení z horní i spodní
strany křídla. Je to trochu škoda , poničit pěknou kamufláž , ale
" jizva " není zase tak moc viditelná. Opět slepíme kyanoakrylátovým
lepidlem a zastříkneme aktivátorem. |
|
|
|
...nalepit boční výztuhy... |
...pomohl sem si modelářskými
špendlíky... |
|
|
...rozšířený prostor pro
montáž křídla... |
...a vzniklé motorové lože... |
|
|
...je nutné vlepit drátěné
výztuhy do křídla... |
..i do bočnic. Jde to celkem
dobře... |
|
|
...sestavit VOP do správné
polohy... |
...a přilepit Superzávěsem... |
Během čekání na úplné vytvrdnutí lepidla na trupu a křídle sem
začal sestavovat zatím ještě třídílnou výškovku. Na rovné desce si
srovnáme všechny tři díly. Přiložený superzávěs zakrátíme na potřebnou
délku a VOP slepíme . Je třeba dát pozor , aby mezi jednotlivými díly
zůstaly malé mezery a výškovka potom nikde nedrhla.
Následuje vyříznutí drážky pro vlepení dřevěné spojky
polovin výškovky. Nožem vyřízneme drážku tak , aby šla lišta lehce
zasunout , ale nebyla zbytečně volná. Poté opět zalepíme , tentokrát
5min epoxy. Zbývá už jen vlepit páku táhla ( přiložena ) a VOP je hotová
a připravená na vlepení do trupu. |
|
|
...vyříznout
drážku pro spojení VOP... |
... a zalepit ji 5min epoxy... |
|
|
...zapuštěné servo křidélek s prodlouženou
pákou... |
...vlepit
panty do trupu pro připevnění SOP... |
A na řadu přichází SOP. Je opět dělená a je potřeba udělat
drobnou přípravu na její montáž. Do trupu vlepíme , opět přiložené ,
panty a totéž uděláme na samotné SOP. Vlepíme páku táhla a je připraveno
na montáž. Při lepení pantů je potřeba být opravdu
důkladný , protože na tom závisí celkový výsledek. V návodu uvedené
rozteče je opravdu nutné dodržet a zároveň kontrolovat kolmost. Zavěšení
je provedeno právě mezi tyto panty a i drobná nepřesnost způsobí buď
vůli nebo naopak drhnutí.
Před montáží křídla do trupu je potřeba
vyříznout otvor pro servo. Je důležité jeho polohu napřed kontrolovat s
prostorem pod křídlem. Otvor je dobré vyříznout cca o 1 mm , aby servo
šlo vsunout trochu ztuha. Zajistil sem ho kapkou CA. Poté nalepení
prodloužení páky serva , montáž blimpů a přišroubování páky na servo.
Samozřejmě v neutrální poloze ( připojení k přijímači ).
V mezičase sem si připravil a slepil motorové lože Dle návodu je
nutné dbát na správnou polohu jednotlivých dílů - kvůli následnému
vyosení motoru ( dle návodu je již poloha lože upravena ). Následuje
jeho vlepení do trupu.
Poté sem v trupu vyřízl otvory pro serva VOP a SOP. Opět jen tak
veliké , aby šla serva zasunout trochu ztuha . Znovu našroubovat páky
serva s blimpy a zakápnout CA.
Dalším úkolem je samotné vlepení křídla do trupu. Je
důležité kontrolovat jeho souměrnost a kolmost. Opět připojení serva k
přijímači a montáž samotných táhel. Samozřejmě v neutrální poloze. |
|
|
...vlepené motorové lože... |
...táhla ke křidélkům... |
|
|
...SOP je připevněna na panty drátem... |
...namontovaná táhla k SOP a
VOP... |
|
|
...Připevněný motor, pozor na
přívodní vodiče... |
...už jen vrtuli a .... |
Vlepit VOP - opět pozor na správnou polohu a kolmost. Nyní
přijde montáž SOP. Její upevnění je řešeno pomocí již vlepených pantů ,
kterými prostrčíme přiložený drát na konci o 90° ohnutý v dálce cca 5
mm. Ten následně provlékneme panty , zapíchneme do vrchní části SOP a
ohnutou část vlepíme do zářezu v trupu. Připevníme
táhla VOP a SOP ( samozřejmě pokud možno v neutrální polote ).
Nyní už nám zbývá jen připevnit motor do motorového lože (
šroubky jsou opět přiloženy ). Pozor na kabely - použil sem střídavý
motor ( oběžku ) a kontakt kabelů s motorem ......
Nyní již jen podvozek , ostruhu a samotné propojení
elektroniky. Musím nastavit servo kabeby k servo křidélek a k
regulátoru. Připevnit vrtuli , naprogramovat vysílač a může se jít na
zálet.
|
|
|
Regulátor sem umístil hned za
motorem zespodu |
Kabeláž vtlačena do zářezu a
zajištěna tavnou pistolí |
Několik postřehů ze záletu a první dojmy ještě dodám. Samotné
dokončení modelu se dá zvládnout bez problémů za jeden den ( pro nás
pomalejší a méně zručné) Šikovnější to ale zvládnou za odpoledne. |
|
Jan Kadlec |
|
Několik postřehů
za záletu a drobné úpravy |
27.6.2007 Letadlo dostavěno, elektronika
nainstalována , vysílač naprogramován. Jde se zalétat. Vzhledem k mojí
pilotní "pokročilosti" sem o zálet poprosil , koho jiného , než mistra
všeho co létá , Beryho. Akrobaty létal a vlastnil i spalovací a Super
Zooma má také. Po drobném dotrimování už začal předvádět kousky , nad
kterými se doslova tají dech. Let v noži byl jenom začátek. Let na
zádech , kdy směrovka "líže" trávu , visení na 1/4 plynu , kdy se
směrovka opět lehce opírá o trávu , výkruty , lopingy a já ani
nevím , jak se to vše jmenuje.
Letový projev je jedním slovem skvělý. Letadlo létá
pomalu , rychle , v noži , na zádech a vše velice ochotně a čistě.
|
|
|
Naše letka Super Zoomů
|
Honzy , Beryho a můj |
|
|
Bery chvilku trimoval... |
...a potom už visel... |
|
|
...a visel ... |
... a visel... |
A tak sem se i já začal učit , jak se létá se 4D akrobatem.
První nutnou úpravou je zmenšení výchylek. Pro začátečníka je to
nutnost. I s 50% výchylek je letadlo velmi ostré a zásahy do řízení je
třeba dělat velmi opatrně. Přistání zatím zásadně do vysoké trávy.
Po několika letech se ale začaly objevovat některé slabiny.
Možná je to jen tím , že jsem stále ještě začátečník , ale několik úprav
si přeci jenom neodpustím.
1. Podvozek - nahradil sem původní " kolečka " za
jiná. Koupil sem mechová kolečka. Cena cca 25 Kč/ks. Rozdíl 200%. I
po této úpravě sem ale začal létat bez podvozku.Je umístěn v části trupu , který je poměrně
dost zeslaben a docházelo k jeho vylamování. Předpokládám , že chyba je
na straně mojí - přistání nejsou z nejjemnějších.
2. Ostruha . Možná je opět chyba v mé pilotáži (
nepopírám ) , ale ostruha se mi stále vyvracela , ohýbala a vypadávala.
Následkem toho dochází k drhnutí směrovky o zem a tím jejímu
velkému namáhání ( hlavně pro servo ) Důsledkem bylo vytržení pantu ze
směrovky. " Vyrobil " sem ostruhu jinou a zalepil ji zpět.
Použil sem , možná ne úplně modelářsky správně " ohnutý hřebík. Vzhledově
nic moc ,
ale funguje skvěle. |
|
|
Nové kolečko je zajištěno napájenou destičkou |
Ostruha z hřebíku - funguje skvěle |
3. Motor. Jelikož spotřeba vrtulí a tím i
finanční nároky spojené s výukou začaly
být neůnosné ,
dodal sem na motor " gumičkový unašeč " Spotřeba vrtulí rapidně klesla a
investice cca 250 Kč se mi vrátí již u páté vrtule. ( používám tu nejlevnější - 50 Kč/ks ) Není to všelék , ale pomůže. DOPORUČUJI |
|
|
Gumičkový unašeč mi .... |
...ušetřil hromadu vrtulí a peněz :-) |
4. Původní táhla z drátů zakončené do " Z " sem
nahradil táhli s vidličkou. Táhla sem udělal z uhlíkové tyčinky
cca 1mm a na konci 5 min epoxy nalepil vidličku. Celé zajištěno
smršťovací folií . Vůle původního řešení se snížily na minimum a
přesnost řízení je ještě lepší. Současně s touto úpravou sem změnil i
polohu páky na křidélcích. Dle návodu je souběžně s trupem. Ale při
montáži táhel vidličkou docházelo k velkému " kroucení " . Změna polohy
páky vše vyřešila. |
|
|
Změna polohy páky na křidélku |
byla téměř nutností - lepší chod a menší
vůle |
|
Táhlo z uhlíkové tyčinky s
vidličkou |
Celkové mnou provedené úpravy jsou za " hubičku " a komfort
létání je , alespoň podle mého názoru , zase o něco jinde. Tím ale nechci
kritizovat výrobce. Jak sem již několikrát zmiňoval - jsem začátečník a
moje zacházení s tímto velice obratným letadlem není zrovna v
" rukavičkách " . |
|
|
Data z HI Boxu
jen pro ilustraci |
|
|
|