Motorová přepážka


 

  Na této stránce se chci podělit se svojí zkušeností s výrobou motorové přepážky. Nečekejte tedy nic zásadního , jen se chci poskytnout drobný návod pro méně zkušené modeláře.

  Motorová přepážka je , jak už její název napovídá , potřebná k upevnění motoru do modelu. ( nejen letadel) Možností , jak ji získat je samozřejmě několik. Ideálně je součástí modelu. Další , velmi dobrá možnost , je ta , že vám ji někdo věnuje. Ale dá se také koupit. Já jen tak zkusmo hledal a našel sem na internetu hned několik obchodů , které ji nabízejí. Problém byl 1. nenašel sem vhodný rozměr a 2. obchody , které ji nabízejí jsou daleko a poštovné by bylo dražší , než motorová přepážka sama. A protože jsem lakomec , zvolil sem cestu vlastní výroby.

  Jako nejvhodnější materiál se mi jevila překližka. Dá se poměrně lehce opracovat a hlavně sem ji měl doma. Před samotnou výrobou je potřeba , pečlivě si změřit trup , do kterého má být umístěna.

  Po nakreslení na překližku sem si vyřízl hrubý obrys. Ten sem následně opracoval pomocí rašple do téměř ideálního tvaru.                  

Vyříznutí z překližky

Hrubý tvar po vyříznutí

Po opracování rašplí

a s vyvrtaným otvorem uprostřed

  V mém případě se jedná o kulatý trup a proto sem řešil otázku , jak opracovat přepážku do opravdu pravidelného tvaru. Řešení je jednoduché. Doprostřed sem vyvrtal malou díru. Později k tomu stejně musí dojít , tak jen trochu předběhnu. Přišrouboval sem ji tímto otvorem na trn a upnul do mini brusky Dremel. Na rovnou desku sem položil jemnější smirek a obrousil hrany do pravidelného tvaru. Po té ještě udělat mírný úkos ( podle trupu) Jde použít i klasickou vrtačku , ale mini bruska je lehčí a má mnohem vyšší  otáčky.

Upevněno na trn Dremelu

 a broušení do finálního tvaru

  A už je hotový tvar

i s potřebným úkosem

   Dalším krokem je rozměření otvorů pro upevnění motoru. U většiny motorů bývá přiložena samolepka s rozmístěním otvorů a popis průměrů. Já ji neměl a tak přišla na řadu stará a osvědčená metoda - posuvné měřítko.          

   Vrtání otvorů je nejlepší stojanovou vrtačkou. Nejlépe tak udržíme kolmost vrtání. Není na škodu ještě větším vrtákem vyvrtat " důlky " pro zapuštění upevňovacích šroubů.  Předpokládám tedy použití šroubů se zápustnou hlavou.

Po rozměření otvorů pro upevnění motoru...

...následuje vyvrtání

...ještě středový otvor...

..a zapuštění šroubů

  A protože plánuji použít Turbo kužel se vstupem vzduchu , rozhodl sem se přepážku " vylepšit " právě průduchy pro proudění v chladícího vzduchu.

  Postupoval sem následovně: připevnil sem motor na přepážku a obkreslil si umístění budoucích průduchů. Vyvrtal sem je a opět zabrousil hrany.

Kontrola otvorů

...na motoru

Obkreslení otvorů pro vstup chladícího vzduchu....

...na motorovou přepážku

  Nyní zbývá jen přebrousit celou přepážku jemným smirkem do hladka .   NELAKOVAT ! ! !     Lak lze samozřejmě použít , ale až po vlepení přepážky do trupu.   

  Postup vlepení přepážky do trupu není moc složitý , ale je nezbytně nutné postupovat opravdu pečlivě. ( závisí na tom letový projev letadla v motorovém letu ). Mám tím na mysli správné vyosení.      

 
   

Dílna