F3B

                      v Suché 26.5.2007


Parmigiani Fleurier recently merged the elegance of the Tonda PF collection, with the sportyness of the Tonda GT Chronograph to create the new Tonda PF Sport range which includes this dashing chronograph. The result is a very fine, but slightly less formal take on the brand's luxury sports best rolex replica.
  O víkendu 26. 27.5.2007 pořádal Jirka Tůma ze Severky-Chlumec na letišti v Suché soutěž F3Béček a my jsme samozřejmě nesměli chybět. Jednak bylo Jirkovi potřeba pomoci s organizací soutěže a také protože většině z nás zvědavost nedovolila nepřijít. Vždyť se tady mluví o asi nejspravedlivější soutěži a dle mého názoru " královské " disciplíně.

  Vždyť v které jiné kategorii je kladen takový důraz na všestrannost ? Tři letové úlohy a každá úplně jiná ?V jedné úloze je kladen důraz na  "umění hledat " termiku ,  nalétat deset minut a v 10:00 přistát na bod. Druhá , dokázat během čtyř minut uletět co největší vzdálenost a nakonec dokázat , že ani rychlost není problém a proletět trať 4*150m s otočkami za 15-20 vteřin.

  A tak jsme ráno vyrazili na letiště s předsevzetím , připravit soutěžícím příjemné podmínky a za odměnu se podívat na něco (alespoň pro mne ) nového.

Ranní příprava navijáků

...postavit altánky.....

Jirka Tůma - od rána připravuje

...i soutěžící staví přístřešky...

ještě jednou zkontrolovat

 Tomáš a Honza Lánovi-  syn a otec

silon od navijíků je jako pavučina

...měřící stanoviště už stojí...

...přípravy pokračují...

  Sraz byl domluven na půl osmou ráno. To už ale pořadatel soutěže Jirka Tůma měl téměř polovinu hotovou a soutěžící již připravovali navijáky. Jenom pro úplnost : bylo zapotřebí připravit dvě báze , vzdálené od sebe 150 metrů a zajistit jejich propojení kabelem. Báze ( údajně také zvonička ) je vlastně místo , kde rozhodčí kontroluje průlet pomyslnou hranicí letového prostoru pro jednotlivé soutěžní úlohy. Samozřejmě jsme museli postavit  i měřící zařízení a přístřešky pro "výpočetní středisko". Zde se průběžně zaznamenávali a vyhodnocovali  dosažené výkony.

teoretické proškolení měřičů ..a praktická ukázka co mačkat... Ředitel soutěže Karel Jeřábek zahájil rozpravou...

nástup soutěžících... ..a Jirka ještě upřesní maličkosti... ...nabrat síly a honem na bázi...

...a už se startuje - a je to hodně rychlé.. první se létala termika... ...obloha lehce pokryta mraky...
   V osm hodin si nás , tedy všechny pomocníky , svolal Jirka spolu s p.Bartovským , který soutěž dozoroval , jako člen mezinárodní komise rozhodčích a začali nám vysvětlovat naše povinnosti během jednotlivých soutěžních úloh. V podstatě šlo "jen" o to , ohlásit průlet letadla bází a připsat mu kolo. To celé se ale děje na již zmiňovaných dvou zvoničkách , pomocí tlačítek. Musím uznat , že celý tento systém je v podstatě jednoduchý , ale velmi spravedlivý a spolehlivý.  Po vysvětlení následovala zkouška systému , ale především nás, a to průletem imaginární skupiny letadel. Systém fungoval výborně , my poněkud zmateně. Ale už ve druhém kole ostrých startů jsme své úlohy zvládali také. Tímto se také omlouvám pilotům za drobné zmatky v prvním kole :-)   V půl deváté byla soutěž ředitelem Karlem Jeřábkem zahájena a Jirka ještě soutěžícím upřesnil několik málo organizačních drobností a začalo se létat.

...a jde se na přistání... ...příprava na další kolo... ...a kluci na bázi "B"

...ještě překontrolovat "mušku"... ...stále usměvavý Jirka Tůma... ...a jdeme na to...

...napnout silon a už to letí... ...piloti a jejich pomocníci v akci... ...a létala i jedna žena - a vůbec ne špatně...
  Po dvou odlétaných kolech byla vyhlášena půl hodinová přestávka na oběd. Byl guláš s houskovým knedlíkem nebo chlebem. Ten zajistil Martin Wainer a podle spokojených výrazů ve tvářích všech strávníků bylo jasné , že byl vynikající. O tom , že studené i teplé nápoje byli k dispozici od samého rána , stejně tak jako klobásy na grilu nebo párek v rohlíku , pravidelní návštěvníci určitě ani nepochybují.  Obzvláště po studeném pití byla poptávka veliká , protože bylo okolo 30°C a obloha byla převážně jasná. To se ovšem po páté hodině začalo velmi rychle měnit. Od Krušných hor se začala kupit vysoká oblačnost a velmi rychle se přibližovala. Po ztrátě vizuálního repliky rolex kontaktu s Teplickou vodárnou byla soutěž přerušena a všichni začali urychleně uklízet. Načasování bylo znamenité. Minutu po sklizení všech vodou zničitelných věcí se spustila průtrž mračen doprovázená blesky. Během několika málo chvil se z letištní plochy stala dokonalá rýžová plantáž a z přístupových cest potoky.

...od Krušných hor se začaly kupit mraky... ...Judge a zvoníci na bázi  "A" ..."tak tehle let se nám povedl"...

...potom se obloha zatáhla... ...a neskutečně rychle se setmělo... ...a cesta se změnila na potok...
  Druhý den se začalo létat v osm hodin. Obloha byla stále zamračená , ale déšť naštěstí nepřišel. Byla dolétána zbylá kola. Ovšem došlo zde ke srážce dvou letadel,při které  jednomu z nich odpadla ocasní plocha a letadlo se v horizontální vývrtce sneslo k zemi.        Následoval  opět výborný oběd , po kterém se začalo balit a připravovat vyhlášení vítězů.

   Na závěr musím poděkovat všem soutěžícím za účast , Wainerům za , jako vždy , skvělé občerstvení a především Jirkovi Tůmovi za zorganizování této soutěže. Dík patří také vám všem , kteří jste přišli pomoci a umožnili tak konání této soutěže.

  Ještě jednou díky a za rok nashledanou.

                                                                                                                                            Jan Kadlec