1220 mm

2500 mm

1100g

SOP , VOP ,křidélka, klapky , motor

  Profil křídla: Plocha křídla:  
  SA 7035

48 dm2

 
       
       
  Již delší dobu se šeptalo , že Jirka Šimek připravuje nové letadlo.Až nastala ta správná chvíle a začalo se s letovými testy. Funkce testovacího pilota se ujal Jarda Imiolek, dlouholetý a velmi zkušený větroňář.

  Jak už název napovídá, Scout E je kompozitový elektrovětroň. Dvoudílné křídlo, na koncích s mírným vzepětím, křidélka a vztlakové ( brzdící ) klapky.

Pro lepší stabilitu má křídlo na koncích mírné vzepětí Detail konce křídla
Plovoucí výškovka je velmi účinná Směrovka a detail náhonu

  Stavba :  Křídlo a výškovka - send. sklo, křidélka a klapky vyztuženy uhlíkem. Trup sklo - přední část po odtokovku křídla je vyztužena uhlíkem. Model, provedení T-tail, nebylo třeba nijak dovažovat.

 Jak sem již psal, jde o elektroverzi. Velmi ojediněle je řešeno nasávání chladícího vzduchu. Nasávací otvor je jen na pravé straně. Protože je potřeba mít motor stranově vyosený, je využitý právě tento " volný " prostor pro poměrně velký sací otvor. Výstup vzduchu je také velmi zajímavě vyřešený - výdech je hned za křídlem.Letové zkoušky v teplotách okolo 25°C ukázaly, že motor i aku jsou dostatečně chlazeny.Pro ještě lepší proudění chladícího vzduchu je počítáno s použitím turbo kužele.

Vstup chladícího vzduchu.... ...a jeho výstup
Upevnění serv v trupu Táhla k VOP a SOP
  Křídlo je plně mechanizované. Křidélka i klapky jsou poměrně hluboké, tudíž i velmi účinné. Samozřejmostí jsou krytky serv a náhonů. Klapky umožňují výchylku 90°, brzdy tedy budou " hodně jedovaté ". To se ostatně potvrdilo i při zpomalení před přistáním. Při mírném protivětru se Scout téměř zastaví. Díky správnému nastavení ale stačí mírné potlačení a přistání je velmi, velmi pomalé.
Spodní strana křídla a krytky serv Klapku je možné vyklopit až na 90°
   

Zkušební model byl vybaven:

   
Serva: Křídlo 4x Futaba S 3150  
  Směrovka 1x Graupner C 341  
  Výškovka 1x Graupner DS 361  
Motor:   MVVS 3,5  
Regulátor:   ZTMM 8025      
Baterie:   3S LiPol 2800 mAh    
   

  Ačkoli Scout létá výborně, padl návrh na dvě změny. Jedna je to změna ocasních ploch na tzv. X-tail a mírné prodloužení trupu.Cílem je zlepšit letové vlastnosti v termickém kroužení. Detailní informace mi poslal Jirka e-mailem a jeho zdůvodnění proto jen kopíruji.

  "Když už jsem měnil trup, využil jsem to k jeho prodloužení. Není dramatické. Výškovka se od křídla vzdálila o 5 cm (její velikost jsem zachoval) a celková délka trupu o 8 cm narostla. Očekával jsem zlepšení přímé stability, nárůst účinnosti směrovky pro dokonalé seřízení kroužení v termice a zlepšení držení přímého směru při dosednutí na zem. První dojmy mé očekávání splnily. Stoupání při startu není třeba nijak korigovat, bez problémů drží natrimovaný úhel vzestupu. Velmi dobře drží v nastaveném kroužení. Při dosednutí na zem, klouzal rovně bez jakékoli snahy o přetočení. Jde samozřejmě pouze o první lety a asi 10 přistání v bezvětří a deštivém počasí. Bude třeba ještě laborovat s těžištěm (zdá se že delší trup umožní posun dozadu). Celkově si bude třeba ještě se seřízením pohrát.Jarda byl velmi spokojen. "

Došlo ke změně tvaru ocasních ploch... ...a prodloužení trupu
Nová plovoucí VOP Testovací pilot Jarda Imiolek
   

  U X-tail byl zatím vyroben první vzorek trupu. Další již bude vyroben tak, aby byla výsledná hmotnost co nejlépe rozložena

 

Jan Kadlec

 

Zpět