|
|
|
|
1220 mm |
2500 mm |
1100g |
SOP ,
VOP ,křidélka, klapky , motor |
|
Profil křídla: |
Plocha křídla: |
|
|
SA 7035 |
48 dm2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Již
delší dobu se šeptalo , že Jirka Šimek připravuje nové
letadlo.Až nastala ta správná chvíle a začalo se s letovými
testy. Funkce testovacího pilota se ujal Jarda Imiolek,
dlouholetý a velmi zkušený větroňář. |
Jak
už název napovídá, Scout E je kompozitový elektrovětroň.
Dvoudílné křídlo, na koncích s mírným vzepětím, křidélka a
vztlakové ( brzdící ) klapky. |
|
|
Pro lepší
stabilitu má křídlo na koncích mírné vzepětí |
Detail konce
křídla |
|
|
Plovoucí
výškovka je velmi účinná |
Směrovka a
detail náhonu |
Stavba
: Křídlo a výškovka - send. sklo, křidélka a klapky
vyztuženy uhlíkem. Trup sklo - přední část po odtokovku
křídla je vyztužena uhlíkem. Model, provedení T-tail,
nebylo třeba nijak dovažovat.
Jak
sem již psal, jde o elektroverzi. Velmi ojediněle je řešeno
nasávání chladícího vzduchu. Nasávací otvor je jen na pravé
straně. Protože je potřeba mít motor stranově vyosený, je
využitý právě tento " volný " prostor pro poměrně velký sací
otvor. Výstup vzduchu je také velmi zajímavě vyřešený -
výdech je hned za křídlem.Letové zkoušky v teplotách okolo
25°C ukázaly, že motor i aku jsou dostatečně chlazeny.Pro
ještě lepší proudění chladícího vzduchu je počítáno s
použitím turbo kužele. |
|
|
Vstup
chladícího vzduchu.... |
...a jeho
výstup |
|
|
Upevnění serv
v trupu |
Táhla k VOP a
SOP |
Křídlo
je plně mechanizované. Křidélka i klapky jsou poměrně
hluboké, tudíž i velmi účinné. Samozřejmostí jsou krytky
serv a náhonů. Klapky umožňují výchylku 90°, brzdy tedy
budou " hodně jedovaté ". To se ostatně potvrdilo i při
zpomalení před přistáním. Při mírném protivětru se Scout
téměř zastaví. Díky správnému nastavení ale stačí mírné
potlačení a přistání je velmi, velmi pomalé. |
|
|
Spodní strana
křídla a krytky serv |
Klapku je
možné vyklopit až na 90° |
|
|
|
Zkušební model byl
vybaven: |
|
|
Serva: |
Křídlo |
4x Futaba |
S 3150 |
|
|
Směrovka |
1x Graupner |
C 341 |
|
|
Výškovka |
1x Graupner |
DS 361 |
|
Motor: |
|
MVVS 3,5 |
|
Regulátor: |
|
ZTMM 8025 |
|
|
|
Baterie: |
|
3S LiPol 2800 mAh |
|
|
|
|
Ačkoli
Scout létá výborně, padl návrh na dvě změny. Jedna je to
změna ocasních ploch na tzv. X-tail a mírné prodloužení
trupu.Cílem je zlepšit letové vlastnosti v termickém
kroužení. Detailní informace mi poslal Jirka e-mailem a jeho
zdůvodnění proto jen kopíruji. |
"Když
už jsem měnil trup, využil jsem to k jeho prodloužení. Není
dramatické. Výškovka se od křídla vzdálila o 5 cm (její
velikost jsem zachoval) a celková délka trupu o 8 cm
narostla. Očekával jsem zlepšení přímé stability, nárůst
účinnosti směrovky pro dokonalé seřízení kroužení v termice
a zlepšení držení přímého směru při dosednutí na zem. První
dojmy mé očekávání splnily. Stoupání při startu není třeba
nijak korigovat, bez problémů drží natrimovaný úhel
vzestupu. Velmi dobře drží v nastaveném kroužení. Při
dosednutí na zem, klouzal rovně bez jakékoli snahy o
přetočení. Jde samozřejmě pouze o první lety a asi 10
přistání v bezvětří a deštivém počasí. Bude třeba ještě
laborovat s těžištěm (zdá se že delší trup umožní
posun dozadu). Celkově si bude třeba ještě se seřízením
pohrát.Jarda byl velmi spokojen. " |
|
|
Došlo ke změně
tvaru ocasních ploch... |
...a
prodloužení trupu |
|
|
Nová plovoucí
VOP |
Testovací
pilot Jarda Imiolek |
|
|
U
X-tail byl zatím vyroben první
vzorek trupu. Další již bude vyroben tak, aby byla výsledná
hmotnost co nejlépe rozložena |
|
Jan
Kadlec |
|