Jak ho dostat dolu ?

                                                                               1.6.2008


      V neděli odpoledne sem vyrazil na návštěvu ke svému modelářskému kolegovi s prosbou o pomoc s doladěním letadla. Už když sem vystupoval z auta, něco nebylo tak úplně v pořádku. Až po chvilce se objevil a já zjistil, co se děje. Krom toho, že měl zavázanou ruku ( nikoli zranění od vrtule, ale kousance od cizího psa ) se tak nějak podivně tvářil. Na mé zvědavé dotazy " Co se děje " mi ukázal na jeden z topolů lemující jeho zahradu. Chvíli sem koukal na strom a vůbec nevěděl, co má na mysli.

  Až po bližším a pozorném ohledání vrcholku topolu mi to došlo. Povedlo se mu tam posadit Super Zoom 4D. A tak jsme začali hledat způsob, jak ho dostat dolů pokud možno v použitelném stavu. Možnost vyšplhat na topol byla po jeho ohledání zamítnuta. Nejen že Zoom " seděl" pěkně v koruně a topol má poměrně křehké větve, tak hlavně proto, že nejnižší použitelná větev je cca 8 metrů nad zemí. Dlouhý žebřík po ruce také nebyl ( odhaduji výšku na cca 18 - 20 metrů ). Házet klacky do koruny je docela náročné a riziko zničení modelu vysoké.

Tak to je ten topol... ...a tady už je " dobře " posazený Super Zoom :-(
  A tak sem si vzpomněl na vyprávění jednoho modeláře, jak se samokřídlem zkoušeli rozhýbat větvičku. A pokud to dokázali samokřídlem, proč by to nešlo jiným letadlem v našem podání ? Volba byla docela jasná - Easy Star. Důvodů proč právě ES bylo hned několik. Jednak sem ho měl s sebou, hlavně ale má tlačnou vrtuli ( tudíž nehrozí její zničení ) a je to přeci EPP !!!  To znamená bytelné a lehce opravitelné. O manévrovacích schopnostech mého ES ani nemluvě. :-)

  A tak hurá na to. O tom, že lehce trefit správnou větvičku není ani trochu jednoduché, každý kdo létá ví. Několik testovacích koleček a jde se na to !!!  první zásah byl je na vršek větvičky a nic se nedělo. Další byl bohužel poněkud silnější a hrozivý pád pilot v pohodě vybral v dostatečné výšce. Několik další pokusů a několik kontaktů a stále nic. Finální zásah byl tak trochu dílem nervozity. Přetažená zatáčka a ES padá do větví. Dolů už jde na kousky. Jen Zoom asi nevěděl, že měl padat také.

Nastoupání a ... ...nálet na topol...
  Po celkem dramatickém pádu ES stromem dolů, jsme museli rychle odchytit psa, který má neustále chuť aportovat odkudkoli a cokoli. Po té proběhla kontrola stavu a spočítání škod. ES je opravdu blbuvzdorné letadlo - jedinou škodou, která vznikla po hrozivém pádu z cca 12 metrů je pouze lehce rozlepený čumák.

rozhozený Easy Star po kontaktu - pilot vše zvládl Po zmiňovaném " průletu " topolem - jediná vzniklá škoda :-)
  A protože se ani takto nepovedlo Zooma sundat dolů, rozhodli jsme se další pokusy odložit a počkat na výsledek slibované bouřky doprovázené silným větrem, kterou nám meteorologové slibovali.  Jak to dopadlo nevím, ale pokud nespadl, visí tam dodnes. Jediné další řešení je už snad jen motorová pila.

  O tom, že sundavat jedno letadlo ze stromu druhým není zrovna nejlepší nápad asi nikdo nepochyboval. Ale - tonoucí se stébla chytá.......... A protože už od samého začátku sem věděl, že to bude asi zajímavá podívaná, byl sem připraven to vše zdokumentovat. Natočil sem i video - kvalita asi jako z foťáku, ale přidávám.

 

Video ke stažení je zde  ( 146 MB )

 

Jan Kadlec