Let L-39 

                                                                            3.6.2009


  Minulý víkend mě kamarád Milan pozval na výlet na letiště u obce Červená Lhota u Plzně, kde se měl vznést do oblak v tryskáči. Až po cestě jsem se dozvěděl, že se jedná o L -39, kterou provozuje soukromá firma a na zakázku dělá vyhlídkové lety. Po příjezdu na letiště jsme museli počkat až si nás vyzvedne šéf společnosti a převede nás na druhou stranu rojezdové plochy, kde mají v bývalých vojenských bunkrech svoje sídla různé společnosti. Čekání jsme si krátili pozorováním vojenských paragánů, kteří balili padáky a připravovali se na seskoky. Později, když skákali, tak bylo omezeno startování a přistání letadel a prodlužovalo tak pobyt na letišti. Po chvíli přijelo auto, vysunutá ruka na nás mávla k následování a jeli jsme k bunkrům. Na malém parkovišti jsme nechali stát auta a pospíchali k nájezdu do bunkru, kam právě rolovala L-39 s jedním výletníkem. Po zastavení letounu a vypnutí motoru se skupinka techniků ze společnosti vrhla na letoun, zašpalkovali kola, otevřeli kabinu a odstrojili výletníka. Provedli prohlídku stroje a připravili dalšího čekatele na let. Po chvíli připojili kabely pro nastartování motoru. Po náběhu a zkoušce motoru vyjel letoun opět na rozjezdovou plochu.
  Čas letu jsme si zkrátili občerstvením a prohlídkou areálu. V hangáru mají své kanceláře, dílnu a vystaven je jako exponát motor z L-39 a část Miga pro možnost pohlédnutí do kabiny pilota. Prohlédli jsme si i sousední let. společnost.

Uzavřený hangár Otevřený hangár Pohled do hangáru

Kanceláře Motor Pohled na MIG

Pohled do kabiny Vedlejší letecká společnost Příjezd letounu z plochy

  Po přistání konečně přišel čas na nás. Milan byl stále napnutý v očekávání co se bude dít a jak poletí. Pilot, který vystoupil z letadla svolal další účastníky letů / byli 4 / a pozval je do kanceláře na brífink. Protože jsem chtěl vědět jak to vypadá, vzal mě Milan sebou i když jsem musel stát protože nebylo více židlí. Pilot je seznámil s letounem a jeho vlastnostmi. Protože, každý účastník si musí sám před letem nechat udělat zdravotní prohlídku, nebo udělat prohlášení že je natolik zdráv a let zvládne, přistoupil s ukázkami na malém modelu, které obraty bude dělat. Začne po startu levou zatáčkou při přetížení 2G, dále přitáhne zatáčku do 3G a souhlasí-li účastník až na 4G. Pokud snese i toto přetížení udělá s ním vše, co letoun umí. Jinak omezí obraty nebo jejich počet. Létá se rychlostí 700 - 800 km/hod. ve výšce 1000 - 3000 m. Nevyšší výšky dosahuje při souvratu, kdy se letoun téměř zastaví, přetočí po křídle  a letí kolmo k zemi. Po instruktáži o letu následovala informace z hlediska bezpečnosti a důležitosti spojení mezi pilotem a pasažérem. Milan si potom sedl do připraveného pilotního křesla a pilot jej přikurtoval. Vysvětlil všem, jak a co by museli udělat v případě, že by měli opustit letoun vystřelením. Po této instruktáži si každý, kdo měl letět vybral kombinézu podle velikosti, oblékli se a šli jsme na start. Mezitím přijela domácí cisterna a doplňovalo se palivo.

Návrat po letu Pomocníci nastupují Instruktáž pasažérů
Pilot Milan přikurtovaný v křesle Tankuje se

 Milan šel rovnou k letounu, kde po výstupu po šlapkách sedl do kabiny, pomocník jej přikurtoval do sedačky, nasadil si přilbu, vyzkoušeli s pilotem spojení, které se pilotovi nelíbilo a musel si vzít jinou přilbu. Uzavřeli kabiny a mohli startovat. Personál odklidil vše od letounu, kromě napojení kabelu k motoru. Po nastartování a rozběhu turbíny odpojili kabely , odbrzdili a vyrazili na plochu. Viděli jsme start, levou zatáčku a byli pryč. Několikrát jsme je zahlédli v průletu nad letištěm ,ale ve velké výšce. Až na závěr prolétl pilot s letounem nízko nad našimi hlavami, ale to jsem nestačil ani vyfotit - nečekal jsem to. Pro Milana to byl nesmírný zážitek pro celý život, který mu připravili členové rodiny k 50 narozeninám. Na závěr jen to podstatné pro vás : cena za 15 minut letu je 20 tisíc a za 20 minut 26 tisíc korun, pokud si let objednáte přes agenturu. Objednat lze let přímo u společnosti a vyjde to levněji.

Domluva s pilotem Milan leze po šlapkách nahoru Pilot nastupuje
Pomocník Milana přikurtuje Jedeme na ranvey Kabina s pilotem a Milanem
Milan vystupuje po letu Šťastný Milan Rozesmátý Milan a už se chystá další pasažér
   
 

Autor příspěvku Karel Jeřábek

 

Karel Jeřábek