Minulý víkend mě kamarád
Milan pozval na výlet na letiště u obce Červená Lhota u Plzně, kde
se měl vznést do oblak v tryskáči. Až po cestě jsem se dozvěděl, že
se jedná o L -39, kterou provozuje soukromá firma a na zakázku dělá
vyhlídkové lety. Po příjezdu na letiště jsme museli počkat až si nás
vyzvedne šéf společnosti a převede nás na druhou stranu rojezdové
plochy, kde mají v bývalých vojenských bunkrech svoje sídla různé
společnosti. Čekání jsme si krátili pozorováním vojenských paragánů,
kteří balili padáky a připravovali se na seskoky. Později, když
skákali, tak bylo omezeno startování a přistání letadel a
prodlužovalo tak pobyt na letišti. Po chvíli přijelo auto, vysunutá
ruka na nás mávla k následování a jeli jsme k bunkrům. Na malém
parkovišti jsme nechali stát auta a pospíchali k nájezdu do bunkru,
kam právě rolovala L-39 s jedním výletníkem. Po zastavení letounu a
vypnutí motoru se skupinka techniků ze společnosti vrhla na letoun,
zašpalkovali kola, otevřeli kabinu a odstrojili výletníka. Provedli
prohlídku stroje a připravili dalšího čekatele na let. Po chvíli
připojili kabely pro nastartování motoru. Po náběhu a zkoušce motoru
vyjel letoun opět na rozjezdovou plochu.
Čas letu jsme si zkrátili
občerstvením a prohlídkou areálu. V hangáru mají své kanceláře,
dílnu a vystaven je jako exponát motor z L-39 a část Miga pro
možnost pohlédnutí do kabiny pilota. Prohlédli jsme si i sousední
let. společnost.
|
|
|
|
Uzavřený hangár |
Otevřený hangár |
Pohled do hangáru |
|
|
|
Kanceláře |
Motor |
Pohled na MIG |
|
|
|
Pohled do kabiny |
Vedlejší letecká společnost |
Příjezd letounu z plochy |
Po přistání
konečně přišel čas na nás. Milan byl stále napnutý v očekávání co se
bude dít a jak poletí. Pilot, který vystoupil z letadla svolal další
účastníky letů / byli 4 / a pozval je do kanceláře na brífink. Protože
jsem chtěl vědět jak to vypadá, vzal mě Milan sebou i když jsem musel
stát protože nebylo více židlí. Pilot je seznámil s letounem a jeho
vlastnostmi. Protože, každý účastník si musí sám před letem nechat
udělat zdravotní prohlídku, nebo udělat prohlášení že je natolik zdráv a
let zvládne, přistoupil s ukázkami na malém modelu, které obraty bude
dělat. Začne po startu levou zatáčkou při přetížení 2G, dále přitáhne
zatáčku do 3G a souhlasí-li účastník až na 4G. Pokud snese i toto
přetížení udělá s ním vše, co letoun umí. Jinak omezí obraty nebo jejich
počet. Létá se rychlostí 700 - 800 km/hod. ve výšce 1000 - 3000 m.
Nevyšší výšky dosahuje při souvratu, kdy se letoun téměř zastaví,
přetočí po křídle a letí kolmo k zemi. Po instruktáži o letu
následovala informace z hlediska bezpečnosti a důležitosti spojení mezi
pilotem a pasažérem. Milan si potom sedl do připraveného pilotního
křesla a pilot jej přikurtoval. Vysvětlil všem, jak a co by museli
udělat v případě, že by měli opustit letoun vystřelením. Po této
instruktáži si každý, kdo měl letět vybral kombinézu podle velikosti,
oblékli se a šli jsme na start. Mezitím přijela domácí cisterna a
doplňovalo se palivo. |
|
|
|
Návrat po letu |
Pomocníci nastupují |
Instruktáž pasažérů |
|
|
|
Pilot |
Milan přikurtovaný v křesle |
Tankuje se |
Milan šel rovnou
k letounu, kde po výstupu po šlapkách sedl do kabiny, pomocník jej
přikurtoval do sedačky, nasadil si přilbu, vyzkoušeli s pilotem spojení,
které se pilotovi nelíbilo a musel si vzít jinou přilbu. Uzavřeli kabiny
a mohli startovat. Personál odklidil vše od letounu, kromě napojení
kabelu k motoru. Po nastartování a rozběhu turbíny odpojili kabely ,
odbrzdili a vyrazili na plochu. Viděli jsme start, levou zatáčku a byli
pryč. Několikrát jsme je zahlédli v průletu nad letištěm ,ale ve velké
výšce. Až na závěr prolétl pilot s letounem nízko nad našimi hlavami,
ale to jsem nestačil ani vyfotit - nečekal jsem to. Pro Milana to byl
nesmírný zážitek pro celý život, který mu připravili členové rodiny k 50
narozeninám. Na závěr jen to podstatné pro vás : cena za 15 minut letu
je 20 tisíc a za 20 minut 26 tisíc korun, pokud si let objednáte přes
agenturu. Objednat lze let přímo u společnosti a vyjde to levněji. |
|
|
|
Domluva s pilotem |
Milan leze po šlapkách nahoru |
Pilot nastupuje |
|
|
|
Pomocník Milana přikurtuje |
Jedeme na ranvey |
Kabina s pilotem a Milanem |
|
|
|
Milan vystupuje po letu |
Šťastný Milan |
Rozesmátý Milan a už se chystá další pasažér |
|
|
|
|
Autor příspěvku Karel Jeřábek |
|
Karel Jeřábek |
|
|