MČR RCEN Soběslav   14. - 15.6.2008

 trochu jinak.....


 Poklona pořadatelům.

 Pořadatelům z LMK Bechyně se podařilo zorganizovat akci téměř neuvěřitelnou. Od skvělého zázemí (pípa a klubovna) aeroklubu Soběslav až po detaily, jako jsou označení startovišť a "golfové míčky", kterými se označovala místa přistání. Ani to počasí si nedovolilo vybočit ze skvělé organizace a nikdo mě nepřesvědčí, že se mraky nad letiště nenasouvaly přesně podle pokynů. Jediné, co nezapadalo, byla restaurace. Tak znuděný personál jsem ještě neviděl, ale i když připustím, že my se bavili, zatímco oni pracovali, nelíbilo se mi tam. 

Vítěz.

 To, že se bude bojovat pouze o jedno místo na bedně, bylo jaksi zřejmé předem. Jen náhoda by to bývala mohla změnit, k tomu ale nedošlo. Nakonec pilotní umění vítězů (loňského a letošního) nelze než obdivovat. Stejně tak odhodlání zvítězit. Stejně mě ale trochu mrzí, že si s nimi nelze "dát pivo" a že se na stupních vítězů ani trochu neradovali - jako by jen splnili úkol

Pravidla.

Vzhledem k výše zmíněnému "odhodlání zvítězit" byla věnována značná pozornost pravidlům. Začalo to hlasováním, že hlavní pořadatelé smějí létat (a kdo jiný by měl pořádat soutěž než ten, kdo tu kategorii létá, ne?), pokračovalo důslednou aplikací (řekl bych "výkladu pořadatele") pravidla o místu startu a protočení vrtule a skončilo (dosti nedůstojným) ohmatáváním spodku každého modelu v neděli ráno.

Tedy:

a) místo startu

I když se na toto téma rozpoutalo dosti vášní, podle mě je zůstat ve vymezeném prostoru velmi jednoduše splnitelné. Na druhou stranu, že by jeden krok ven ze sektoru poskytl takovou výhodu, že by bylo nutné let anulovat? 

b) protočení vrtule

I na toto téma se diskutovalo, včetně poněkud demagogické ukázky "programovatelného vysílače umožňujícího přidat plyn kterýmkoliv čudlíkem". Podle mě není znění pravidel v tomto bodě jednoznačné, navíc ke "kopnutí do vrtule" dochází po 3. nebo 4. zatáčce a je důsledkem rušení, které obvykle let "rozhodí". Takže výhoda nebo nevýhoda? Dále, zapnutí motoru je u dnešních modelů doprovázeno výrazným zrychlením, stoupáním a nakonec i zvukem. Že by si někdo uměl pomoci motorem tak, aby to nešlo poznat? Pokud si vzpomínám, tak se tento odstavec v pravidlech objevil v roce 2007, čímž jsou například ze soutěžení vyřazeny modely typu Easy Star apod. s pevnou vrtulí. 

c) brzdicí prostředky

Podle mě si pravidla v tomto punktu žádají zjednodušení. Navrhuji slova "hladký spodek trupu po celé délce". Jinak z těch diskusí nevybředneme, nyní jeden výklad zakazuje i pásku se skelnými vlákny, druhý dovoluje vše mimo kolíku.

Modely

Nástup "400" byl impozantní. Pravdou je, že jednak přálo počasí, a také byly většinou osazeny "stříďáky". Jen doufám, že ta naše "nejpitomější" kategorie (a já ji mám tak rád) se nestane pouhou výplňovkou mezi soutěžemi RCEJ :-)

Jan Kubica