ION       


  Jednoho krásného dne přišel okamžik , který zná asi každý. Začal sem přemýšlet , jaké si pořídit další letadlo. Samozřejmě lepší , rychlejší , obratnější…. Doposud sem létal s Primerou Flapper  a začalo mi vadit , neustále hlídat maximální sestupovou rychlost. A to v podstatě jen kvůli pevnosti křídla. Ačkoli zase tak špatné není – jednou se mi na soutěži při stoupání ztratila z dohledu ( mrtvý úhel ) a než sem ji našel , letěla téměř kolmo k zemi. Přišlo na řadu přitažení a čekání , co na to křídla. A ono se nic nestalo.Podle pozorovatelů letěla více než 100km/h. Ale přeci jenom pustit ji na rychlosti k zemi , udělat si rychlý průlet na rychlosti a po přitažení „vystřelit“ k nebi ???

  A  právě proto sem začal hledat. Po dlouhých úvahách , hledání a zjišťování informací padla volba na osvědčené a velice oblíbené letadlo od JP Models – Ion. Problém je ale v dodacích lhůtách.  3-6 měsíců je celkem obvyklá doba a to výroba běží na 100%. I tento fakt má jistou vypovídací hodnotu. A tak když sem jednoho dne narazil na inzerát „Prodám“ , neváhal sem ani minutu a rychle Iona koupil. A čekal a čekal a čekal.

  Po obdržení balíku sem nedočkavě spěchal domů a rychle kontroloval obsah. A byl sem opravdu velice mile překvapen. Dílenské zpracování je opravdu na velice vysoké úrovni.Vše velmi pečlivě zabalené a nikde ani sebemenší chybička. Vše potřebné ke stavbě je samozřejmě součástí včetně přepravního obalu na křídla a VOP. V mém případě dělená , ale při objednání je na výběr – křídlo vcelku  nebo dělené.

 Začala volba optimálního vybavení. V mém případě serva HS 81 na křidélka a VOP a HS 81 MG na vztlakové klapky. Motor sem (po několika konzultacích ) objednal MPJ AC 28/20-6 a regulátor JETI 70 Opto Plus. Konkurz na přijímač vyhrál Schulze Alpha-8.35w.

  Díky velké předpracovanosti modelu je jeho dokončení poměrně jednoduché. Mimo jiné i díky podrobnému návodu , kde jsou všechny podstatné úkoly naznačeny kresbou. Proto zbývají  jen dva úkoly , které musíme zvládnout a vyřešit. Konkrétně je to výroba a vlepení motorové přepážky a montáž serv. Samozřejmě , že hrubé informace jsou v návodu , ale díky rozmanitosti použitých komponentů nelze dát návod konkrétní.

  Nemám v úmyslu objevovat nic nového , jen chci popsat mnou zvolený postup. Jako první sem začal trupem. Bylo to i proto , že ještě nedorazilo vše objednané. První co je třeba udělat , jsou otvory pro přívod a odvod vzduchu. Je potřebné , aby byl v trupu opravdu pořádný „průvan“. Vždyť proudová zatížení jsou v případě některých kombinací i v řádu kW a to už je potřeba odvětrat a ochladit. Všechny otvory jsou již naznačené přímo od výrobce. Doporučuji postupovat velmi opatrně. Vždyť kdo by chtěl mít trup hned od začátku samý škrábanec. Já použil minibrusku Dremel a jde to skutečně skoro samo. Samozřejmě je potřeba použít i jehlové pilníky a jemný smirek – na dočištění.

  Na doporučení zkušených sem ještě trup v nejnamáhanějších místech vyztužil uhlíkem.Dojde tím až k neskutečnému zpevnění.

  Poté již začala výroba motorové přepážky. Je možné ji koupit hotovou , ale trocha modelařiny k tomu také patří. Volba materiálu – u mne vyhrála letecká překližka , ale lze použít i jiné materiály ( pertinax , odleptaný kuprextit a mnoho dalších ).  Následuje její umístění a upevnění. I tady je několik možností. Vše znovu záleží na volbě motoru a použitého kuželu. Já ji vlepil do trupu vteřinovým lepidlem a poté olaminoval a zepředu zpevnil uhlíkovýmí vlákny. Jako pomůcku pro správné umístění sem použil kužel , připevněný na šroub. Tímto jednoduchým způsobem sem si zajistil její správnou polohu.Našel sem ale i jiné návody – např.použití CD.

vše pečlivě zabaleno

a vybaleno

chladící otvor u motoru

výroba motorové přepážky

usazení a zalepení CA vteřinovým lepidlem

pro jistotu olaminovat

olaminování v trupu

motorová přepážka z jiného materiálu

výztuha trupu uhlíkem

 

přepážka na přijímač a baterie motor MPJ AC upevněný v trupu

  Dalším krokem je upevnění serv do již připravených misek. ( odpadá nutnost jejich vydlabání ). Způsobů je opět několik – použít prodávané servo rámečky , vyrobit si je nebo použít obdobný způsob jako já. Před samotným umístěním serv je ale nutné prodloužit přívodní kabely a namontovat páky-v neutrálu. Důslední provedou ještě kontrolu serva. U jednoho byla objevena malá kulička cínu. Tato sice držela v laku , ale….

 A tady mám jedinou výhradu k výrobci – myslím si , že by nebylo od věci již ve výrobě protáhnout provázek , vlasec nebo něco podobného , co by usnadnilo protažení přívodních kabelů k servům. Já osobně použil k protažení provázku ocelovou planžetu z vyřazeného stěrače. Na konci sem ji zahnul a protáhl provázek. Serva sem před vlastní montáží zatavil do smršťovací folie. Důvodem je jednoduchost vyjmutí serva při případné výměně nebo opravě. Servo sem vlepil chemoprenem a proti pohybu zajistil vlepením balsových špalíčků. Celé ještě zajištěno tavnou pistolí.

připravená serva kontrola převodů kontrola elektroniky se vyplatila

ta malá tečka je kapka cínu ze serva nastavení servokabelů zatáhnout smršťovací folií
  

servo rámeček profi servo rámeček profi jinak příprava před montáží

zajištění špalíky z balsy a montáž do servo misky propojení s pákou klapek

 Servo pro ovládání VOP je umístěno v kýlovce. Je nutné vyříznout otvor pro jeho montáž a v kýlovce pod VOP vyvrtat otvor pro táhlo.  Ostatní je již stejné. Jen je nutné před samotným vlepením připevnit táhlo k VOP. Tato je připevněna na dva plastové šrouby.

  Na konce servokabelů sem použil konektory multiplex. Na jednu polovinu křídla samec , na druhou samice. Předejdeme tím záměně při zapojení k přijímači. Na protikusy již přijdou klasické servo konektory a ty již zapojíme do přijímače.

  Následovalo vlepení „kolíků“ do náběžné hrany křídla. V žádném případě nezkracovat a zalepit opravdu dobře. Drží nám křídlo !!!

    Zbývá připevnit páky do křidélek a klapek. Na klapky sem páky prošrouboval skz. To jen kvůli pevnosti – při vytažení vztlaků je odpor vzduchu veliký.

  Zbývá jen umístit přijímačové baterie ,pomocí umístění pohonné baterie nastavit těžiště ,  naprogramovat vysílač a hurá  zálétat.

naznačený otvor pro servo VOP a vyříznutý servo VOP s táhlem
 

montáž a zapojení - v neutrálu páka na VOP zakrytí otvoru
kolíky pro upevnění křídla servo babely s MPX konektorem a kabely k přijímači
kužel se sklopnou vrtulí

ION Petra Berana

  a můj

 Letový projev Iona je velmi příjemný. Stoupání pro mne až neskutečné ( myslím že není problém stoupat pod úhlem 60°). Oproti Primeře je mnohem rychlejší a má výbornou pronikavost proti větru. Je ale současně obratný a stabilní , zvládá veliký rozsah rychlostí a termika také není problém. Při vysunutí vztlakových klapek v mixu s křidélky ( butterfly nebo motýlek) i dobře brzdí.

   Nesmím ale vynechat skutečnost , že celou dobu stavby mi pomáhal a radil Petr Beran , který mi také poskytl některé fotky. Nesmím ale vynechat ani Mojmíra Železného , který mi pomohl s nastavením velikosti výchylek , diferenciace a ostatních mixů. Ne nadarmo se mu říká "ION Guru". Ještě jednou oběma díky.

Ion je opravdu velmi povedený model a mohu ho všem jedině doporučit.

Petr  "Bery" Beran

Mojmír  " MCL " Železný  -  ION Guru


   No.2   2.9.2007

 Po polétání si s Ionem a několika šrámech a výměně trupu sem se rozhodl , pořídit si domů ještě jednoho. Ne , že by mi jeden nestačil , ale po delších úvahách sem se rozhodl.Jednoho Iona budu používat na soutěže RCEN a možná i na svah. Toho druhého si chci "vymazlit" a nechat si ho na takové to pohodové odpolední polétání. A snad to byla náhoda , ale ozval se jeden z kolegů leteckých modelářů s tím , že chce toho svého Iona prodat. A protože vím , že Viktor je pečlivý puntičkář , hned sem se s ním domluvil a Ion Pro+ změnil majitele. Důvodem prodeje nebyla nespokojenost s Ionem , ale pořízení Ariane .

  Jedním z důvodů , proč koupit Iona od Viktora a ne nového z obchodu byla skutečnost , že už na něm byly udělány nějaké pevnostní úpravy a osazena serva. Na rozdíl od mého původního Iona , zde budou serva HS 125 MG. Všude !!!. Jsou o něco silnější než HS 81 , malinko nižší a hlavně nemají téměř žádné vůle na převodech.Je ale potřeba , na rozdíl od HS 81 , upravit servo misky. Sice jen o trošku , ale aby zůstalo dost místa pro páku serva , je to nezbytné. Konektory pro propojení serv v křídle s přijímačem v trupu byly , pro svoji spolehlivost , zvoleny konektory MPX. Prodloužení přívodů k servům je krouceným kabelem. Všechny pájené kontakty jsou samozřejmě izolovány smršťovací folií. ( tzv. zasmrštěny ). 

HS 125 MG - je potřeba zvetšít servo misku

Na kabelech jsou konektory MPX

Pod servem výškovky je uhlíková výztuha

Vlepená motorová přepážka - výztuha uhlík

  Další úpravou , kterou nový Ion prošel , bylo zpevnění trupu. a to pořádné !!! Lemy okolo kabinky a okolo styčné plochy s křídlem je uhlíkový roving. Taktéž je uhlíkem vyztužen trup a upevnění motorové přepážky. Ta byla vlepena s mírným " utopením". Odpadne tím problém s příliš dlouhou hřídelí motoru a následným upevněním vrtulového kuželu. Samozřejmě , že byla napřed usazena a "nastehována" vteřinovým lepidlem a až po té natvrdo vlepena. O tom , že bylo provedeno patřičné vyosení , se snad ani není třeba se zmiňovat. Uhlíkem byla vyztužena i SOP v místě uchycení serva.

Výztuha vstupních otvorů - uhlík

Uhlíková výztuha v trupu

Vyztužené lemy kabiny

i styčné plochy s křídlem

Příprava pro vypínač přijímačových aku

Magnet v trupu

  Malou změnu prodělala i kabinka. Krom toho , je že nastříkaná modrou metalízou , je výrazně změněno její uchycení. Místo suchého zipu je instalován magnet. Mnohem lépe to drží a manipulace je také mnohem příjemnější.

  Pokud se rozhodnete kabinku nastříkat metalickým lakem  a řešit uchycení kabinky pomocí magnetu je nutné  nejprve kabinu nastříkat a až   po té nalepit magnet. Metalické laky obsahují mikroskopické částice kovů a magnet by je přitáhl a na laku udělal flek.,

  Obal na trup a na křídla sem vyrobil z materiálu Gutaflex Sunflex. Je to vlastně Mirelon s antireflexní vrstvou. ( používá se jako tepelná izolace nebo jako reflektor za radiátory , kde usměrní tok tepla do prostoru a nikoli do zdi ). Spojení je možné lepící páskou     ( jako foto obalu na křídlech ) nebo při troše opatrnosti lze spoj přežehlit. Vrstva mirelonu se roztaví a slepí. Gutaflex  prodává v metráži např. Baumax.

a magnet na kabince

Kabinka je nááádherně modrá

  trup má svůj obal

a křídlo také

Po konzultaci s několika znalci Iona sem zvolil jako pohon , již osvědčený , motor MPJ 2820/6. Se sklopnou vrtulí 12*8 a 10-ti článkem se proudy pohybují někde okolo 35 A. A aby byla dostatečná rezerva , regulátor byl zvolen JETI Advance 70 A Opto. Přijímač již osvědčený Schulze Alpha 8.35w. Vše už sem objednal a nyní čekám , až vše dorazí.

  O průběhu zástavby a záletu dám určitě vědět.

29.9.2007

  Práce na osazení Iona pokročili zase o kousek dál. Není to tak náročné , ale jednak se nějak nedostává času , ale hlavně si to opravdu užívám. Dalším krokem , který sem udělal jsou táhla od serv. Použil sem na straně serva plastové vidličky a na straně křidélek ( vztlaků ) kovové vidličky MPJ. Snažil sem se délku nastavit tak , aby nebylo třeba do neutrální polohy použít ani subtrim. Povedlo se. Pro zajištění sem ještě táhla tzv. zasmrštil.

MPJ kovová vidlička zajištěná matkou

a celé ještě pro jistotu zasmrštěno

  Motor už mám a tak sem se pustil do jeho zástavby. Rozhodl sem se použít motor MPJ 28-20/6. Důvodů , proč sem volil zrovna tento motor je několik. Jednak je to příznivý poměr cena/výkon , ale hlavně jsou to dobré zkušenosti a doporučení kamarádů modelářů. Konkrétně se jedná o střídavý motor s rotačním pláštěm. ( mnohdy se používá označení oběžka nebo outrunner ).A právě tady nastal drobný problém. Jelikož je trup poměrně úzký , je jeho vnitřní průměr cca o 3 mm širší než motor. Tady se to ještě zdá být v pořádku. Ale díky tomu , že trup je již z výroby uříznutý se stranovým vyosením , nastává problém. Motorovou přepážku musíme samozřejmě vlepit rovnoběžně s přední hranou trupu ( jinak by byla nehezká a nesymetrická mezera mezi trupem a kuželem ) A právě ono stranové vyosení je příčinou toho , že se motor opírá , při pohledu zezadu , levou stranou o trup. A tak je nutné trup obrousit. Postupovat je třeba velmi opatrně. Mně se to povedlo tak , že trup není probroušený skrz. Ale až zálet ukáže , jestli je mezera mezi motorem a rotujícím pláštěm dostatečná. Při zkoušce na " stole " je malinká mezera ( lze lehce protáhnout kousek papíru - tento trik sem se naučil při kulečníku ). Pokud bude mezera malá , nezbyde mi nic jiného , než probrousit trup " skrz " a udělat dodatečné vstupní otvory pro chlazení motoru a ostatní elektroniky. Prostě - z nouze ctnost.

Přiložil sem pravoúhlou desku z jedné a z druhé strany trupu...

...a hned bylo jasné , jak velké je stranové vyosení

Motor se po montáži opírá o trup. Je to i daň za dodatečné vyztužení.

A tady je již trup obroušen a je tam minimální mezera - nedrhne to

O správné montáži přepážky a motoru svědčí rovnoměrná mezera...

...mezi trupem a kuželem. Souměrný je i pohledem zepředu. Vše je tedy O.K.

Upgrade pohonu             6.2.2008

  Po delší době sem se opět dostal k dostavbě Iona 2. Delší odmlka byla způsobena hned několika důvody. Jednak sem byl donucen odložit dokončovací práce kvůli časovému vytížení v práci , druhak sem musel spoustu energie a hlavně finančních prostředků věnovat jinam        ( vánoce , nová stěna do obýváku , Fly Cam One 2......).   Nicméně sem během této přestávky dostal velmi zajímavou nabídku. Můj kamarád mi nabídl přenechat motor. A to ne ledajaký , ale Feigao B50 7s s převodovkou Hendrych 6:1. Pohonný pack 12* 2050 Grepov. A také krásný uhlíkový kužel z produkce RFM. K této kombinaci je ale potřeba i silnější regulátor. Po dlouhých diskuzích s kolegy modeláři sem se rozhodl pro regulátor Master 125 A.   

Pohled na moje nové Feigao B50 7S

s převodovkou Hendrych 6:1

a krásný uhlíkový kužel z produkce RFM
 Zástavba motoru do trupu je díky jeho velikosti naprosto bez problémová ( motor má průměr 36 mm a s převodovkou dlouhý 66mm ). Takže místa dost. Jediná nevýhoda je jeho hmotnost - cca 300 g. Budu tedy muset přijímačové baterky posunout co nejvíce do trupu a snad nebude problém s těžištěm.

Feigao je na svém místě a kužel také

oboje sedí jak p...l na hrnec Regulátor 125 A snad vše zvládne

Dual.lock pro uchycení pohonné baterie a nezbytná samolepa na kýlovku. Vzadu je vyvedena anténa
 Původně plánované baterie Grepov 2050 ( jak 10-ti , tak 12-ti pack ) se ukázaly jako nevhodné. Ačkoli mají 100A odběry zvládat bez problémů, realita byla úplně jiná. Pokles napětí při zátěži okolo 60-70 A byl až na 0,7V na článek a teplota byla taková, že se začala tavit folie na jejich obalu. Jako náhradu sem ( po poradě ) zvolil 4S1 A123. Do trupu se bez problémů vejdou a jsou i lehčí. Podle údajů výrobce by pro ně proud do 100A neměl být problém.

 Tohle rozhodnutí se ukázalo jako správné - baterky drží a konečně mám pocit, že ION poletí tak, jak sem očekával. Po záletu, který provedl kdo jiný, než Bery sem nedočkavě čekal, co ukáže Alti. Data ukázala, že konečně sem tam, kde sem po rozhodnutí změnit pohon být chtěl. Stoupání je , krom toho že kolmo ,mezi 22-30m/s. ( vrtule 13*10 a 15*13 ). Konečně sem si na vlastní kůži vyzkoušel, jaký je to pocit - nepopsatelný.

  Podle dat z HiBoxu je příkon ve špičce s vrtulí 13*10 960W - trvalý cca 650W. S vrtulí 15*13 je špička 1200W a trvalý příkon okolo 750W. Přebytek výkonu je moc příjemný. Otázkou ale zůstává, jestli pohonnou soustavu trápit proudy nad 100A - ještě asi vyzkouším vrtuli 14*11 ( 12) a potom padne finální rozhodnutí.

 

Data z Alti ke stažení zde totéž pro data z HiBoxu
   
   To , že Ion létá právě takhle je i zásluha lidí , kteří mi pomáhali ať už s nastavením a záletem - Petr " Bery " Beran , ale i po teoretické stránce - obdivuji jejich trpělivost při zodpovídání mnou kladených otázek. A nebylo jich málo. Jsou to Viktor Novotný , Míra " Ariane " Kučera , Zdeněk " Novfra " Kubík a Tomáš Ciniburk , Mojmír " M.C.L. " Železný a  Dalibor " Graup 15 " Štěrba.

 Silná trojka :  Ariane , Bery a Novfra

 Ariane a Tomáš Ciniburk

Viktor Novotný

     
P.S. Několik fotek kompletního IONa ještě dodám a možná bude i video.

  Když sem sliboval, že dodám několik fotek mého mazlíka IONa No.2 netušil sem, jak brzy to bude. A hlavně sem netušil, jaké fotky to budou. Ale od začátku. ION s  výše popsanou výbavou je opravdu velmi příjemná záležitost. Docela brutální stoupání a po něm možnost si v klidu honit termiku. A nebo si jen tak udělat několik opravdu rychlých průletů na rychlosti, které doprovází pověstné pískání.

  Chtěl sem IONa trochu doladit. Hlavně co se týká pohonu. Stoupání je opravdu brutální - po " rozhýbání " baterií to bylo necelých 35 m/s. Ale za cenu proudových špiček nad 110 A. A to se mi už zdálo téměř na hranici možností baterií. Proto jsem chtěl vyzkoušet vrtuli 14*12. Ještě předtím mi ale na Ústecké elektře Viktor N. půjčil vrtuli RFM 15*15. Celouhlíková vrtule - prostě špička. Chtěli jsme otestovat, co to s IONem udělá. A právě tohle bylo to poslední, co jsme zjistili. Vrtule 15*15 už je na tento pohon příliš " těžká ". Stoupání možná i horší neř s Aeronaut 15*13, baterky , motor i regulátor  dost teplé. A právě při posledním klesání na rychlý průlet před přistáním se to stalo. Z ničeho nic se ozvala zvláštní rána a dolů už letěla křídla ( původně bylo křídlo vcelku ) , kabinka a trup. Naštěstí se zapíchl do " milosrdné " kupky hlíny a tak kompletní výbava zůstala nepoškozena.

ION v kupce hlíny   :-(

Alespoň výbava zůstala bez újmy a použitelná :-)

  Nad příčinou jsme si lámali hlavu docela dlouho. Nebylo to při přitažení, pouza při rychlém sestupu cca 150 km/h. Ale ION umí i mnohem víc, tak proč ? Vše jsme samozřejmě nafotili a poslali i do JP model panu Paláčkovi. Po nějaké době se ukázalo, že na vině celého neštěstí byla , jak už to bývá, banalita. Nedostatečně vlepené ( doražené ) kolíky v křídle. Hrůza. Stačil 1 mm a nemuselo se to stát.

 Ale co, bylo to super letadlo - mé doposud NEJ....Ale snad se tato informace dostane k co možná největšímu počtu lidí a zachrání byť   i jen jeden model.


No.3                                 24.8.2008 

  Po nehodě mého IONa No.2 sem přemýšlel, jaké bude moje další letadlo. A při současné nabídce to není nikterak jednoduchý výběr. Proto jsem si stanovil několik podmínek a kritérií, které mi měli usnadnit výběr. Chtěl sem letadlo, které umí létat rychle, umí termiku,má plnou mechanizaci křídla ( přeci jen se s ním mnohem lépe přistává ) a do kterého mohu použít výbavu z IONa. Po dlouhém přemýšlení a hledání sem se skoro rozhodl, že moje další letadlo bude Optima XL od LS Model. Důvodů je hned několik. Jednak neznám letadlo od Leoše Svobody, které by nelétalo. Druhá je, že Optima je již delší dobu vyráběný model a neznám nikoho, kdo by jí něco vyčítal. Třetí důvod - lze použít výbavu z IONa a nakonec - není problém se domluvit na úpravách tzv. přímo na míru.

 Celé tohle rozhodování ale rozhodl osud za mne a já sem vlastně rád. Na letošním MČR RCEN v Soběslavi. Při losování tzv. super cen sem měl to štěstí, že sem byl vylosován právě já a mojí super cenou byl právě nový ION. Můj nový ION , pořadové číslo 3, měl ale jen křidélka a tak sem se hned na místě domluvil s výrobcem J.Paláčkem a model vyměnil za klapkový.

  Co se týká vybavení, bude prakticky stejné jako v IONu No.2. Tedy serva - všude HS 125 MG, přijímač Shulze Alpha 8.35 W. Motor je snad jediná změna. Feigao už je v IONovi No.1 a já přemýšlel, jakým motorem osadit No.3. Velkého brouka mi nasadil Dalibor " GRAUP  15 " Štěrba na klubových stránkách jejich Electro-teamu. Po důkladném prostudování všech testů sem se rozhodl. Můj nový motor bude S-Neu 1509/1Y/6.7/S. Jedná se o špičkový motor se širokým spektrem použití. A tak sem si ho objednal.

A to je on v celé své kráse.

A k tomu vrtule z produkce RFM , konkrétně 15*15. Pro porovnání vedle je Aeronaut 15*13.

 Před samotným záletem sem chtěl osazený motor vyzkoušet a odměřit si Hi-Boxem jeho parametry. Po roztočení se během cca 3s z motoru zakouřilo. Začal sem zjišťovat, co se vlastně stalo. Nenašel sem ale viditelnou příčinu. Pomocnou ruku mi podal Dalibor, který motor rozebral a tohle je výsledek.

O výsledku reklamace, se kterou mi pomáhá ( tedy on ji prakticky vyřizuje ) Martin " PiNa " Pilný se určitě zmíním. Oběma ale už teď děkuji za pomoc.

25.3.2009

  Tak konečně se mi vrátil " NOJík " zpět. Je tedy pravda, že to trvalo poměrně dlouho, ale je opravený a já už se moc těším, až poletí. O tom, že vše dopadlo k mé spokojenosti, se opravdu hodně zasloužil PINA. Nevím, kolik telefonátů to stálo, ale podařilo se a já musím ještě jednou Martinovi poděkovat.

   Během čekání na návrat motoru se mi povedlo koupit velmi výhodně regulátor. Mimochodem ho výrobce motoru doporučuje. Jedná se o regulátor výrobce Castle Creations  Phoenix 125 A. Jde o velmi povedený regulátor s celou řadou nastavitelných parametrů. Ale o tom až příště.

   O úpravách, které sem na IONovi dělal jen krátce. Trošku sem " vyuhlil " trup. Nehleďte na kvalitu zpracování - učím se a použil sem, co " dům dal ". Jak už sem se zmínil výše, výbava je stejná, jako u IONa 2. Pro ilustraci pár fotek......

Vyuhlíkovaný čumák trupu použil sem rowing z domácích zásob Kabeláž sem se snažil učesat a fixovat

MPX konektory ke křídlům Anténu sem dal do bovdenu a vytáhl pod VOP. Konec bude " plandací "

Můj CC 125 Návod už na obalu a v celé kráse
     
Tak a je to konečně za mnou. Po dlouhé době, kterou si kompletace IONa vyžádala nadešel den záletu. Po dokončení a naprogramování vysílače ( prakticky sem použil předchozí program z IONa 2 ) se čekalo na vhodné počasí. Jako zalétávač byl pověřen, kdo jiný, Petr Beran.

 Samozřejmě prvnímu letu předcházel klasický rituál - kontrola výchylek, dosahu a podobných věcí. A teď už samotný zálet- Trochu sem se bál odhodu, ale jak se později ukázalo, zbytečně. ION se mi prakticky sám vyrval z ruky a jako raketa se hnal kolmo nahoru.Nebylo třeba ani nijak zasahovat do nastavení. Stačilo jen mírné dotrimování křidélek. Petr otestoval vše. Jednak kroužení, pádové vlastnosti, rychlé klesání a přistání k noze.

 Tak a je to tady. Vysílač mám na krku a Petr je připraven mi IONa " hodit ". Musím se přiznat, že se mi klepala kolena. Zbytečně.Po odhozu jde ION opět kolmo nahoru a jeho rychlost je naprosto skvělá.A jako bonus - díky použité baterii, kterou je 6*A123 je ION docela těžký a je to znát na jeho letové dynamice. Kolmý sestup dolů a po přitažení opět nádherné nastoupání setrvačností. Na přistání jdu hodně zdaleka a přistávám. Není to sice k noze, ale bezpečně.

Moji IONi :-) Data z HiBoxu a z Alti
Jsem nadšený !!!  ION 3 má za sebou již několik startů a pomalu si začínáme rozumět. Doma sem odměřil příkon a nestačil se divit. Jako max. příkon se objevilo 1440 W a trvalý příkon je stále nad 1kW. A je to znát i na stoupání. 35 m/s trvale. Bez problémů a velmi ochotně. Baterky, regulátor i motor jsou jen lehce vlažné i v teplotách okolo 25 °C. Prostě paráda.

                                                                                                                                            Jan Kadlec

 
Dílna