Velké rakety v Suché 2009

                                                                                                                          22.8.2009       


  Když jsem před dvěma roky ukončil akci Velkých raket, už jsem nechtěl nic podobného konat. Důvodů bylo dost, od počasí až po účast raketýrů. Letos mě kolega Karel Pecka přesvědčoval, že to zkusíme znova.I když jsem rozeslal přes 40 emailů všem raket. klubům a jednotlivcům, stejně jsem měl obavy z účasti.
 I když počasí vyšlo na jedničku - teploty asi 25 °, polojasno, slabý vítr- no paráda. Sešlo se nás jen sedm statečných a z toho ještě 2 junioři z mého kroužku. Je to k nám daleko ? Nebo špatný termín ? Ten však nemusí vyhovovat nikomu, ale i všem ! Škoda.
I tak jsme viděli parádní starty. Už po příjezdu každý vybalil svoje stroje, jak je vidět z obrázků, připravili je pro focení a nastoupili jsme k zahájení fotografováním, dokud jsou modely nepoškozené.

Pomalu se scházíme a připravujeme se duševně

Pohodička,než začneme

Rakety Jiruše - v popředí hybridní motor

Začínáme sestavovat Javelinu

Dávám dohromady Javelinu

Nesmí foukat,jinak ji to porazí

Dva pamětníci všeho z raket

Modely z Lomnice n.Pop.

Naše chlumecké rakety

Celá sestava - Křížek.Plechač,Ševčík,Jiruš,Jeřábek,Brož P. a Brož M.

Jak jsme startovali a létali.
 Vladimír Jiruš, který přijel až od Olomouce si přivezl rakety Růžový panther a Argos. Rakety jsou masivní konstrukce, aby vydržely zrychlení a návrat na zem. Používá hybridní raketový motor, kde je palivem trubka z PP, oxydační látka N2O - oxid dusný- rajský plyn. Výkon motoru je 1200 Ns. V druhé raketě používá motor Aerotech 366R-M o výkonu 550 Ns. Návratové zařízení vyhazuje elektronicky - nejdříve brzdící padák z výšky cca 800 m a ve výšce 400m otvírá hlavní padák. Používá i výškoměr s průběhem letu. Motory mají delší chod motoru až 5 vteřin. Váha modelů je 7,5 a 4,2 kg.
 Při prvním pokusu s Růžovým pantherem motor vyhořel, ale netáhl, byla závada v těsnění, později odpálený Argos ukázal svoji sílu i dosaženou výšku

Jiruš se svojí výzbrojí a stojanem

Motory Jiruše

Jiruš si chystá Růžového Pantera

Jiruš vsouvá motor do modelu

Jen klid před odpálením

Detail obrázků z Růžového Pantera

Čekáme až přistane jiná raketa

Takhle nám vyhořela náplň do motoru

Takhle vyhoří motor když je závada

  Michal Křížek z Lomnice nad Popelkou si přivezl raketu Jupiter 01 s motory vlastní konstrukce. V bustrech měl dva motory R 36 o výkonu po 50 Ns a hlavní motor R 63 o výkonu 500 Ns. Model zůstal na rampě po závadě na start. tyči. Předvedl nám chod motoru, což je vidět na snímcích. Raketa Honest John startovala perfektně s motorem ROS 40.

Křížek připravuje motor do Jupitera

Křížek plní motor

Nasazení Jupitera na rampu

Zvedáme rampu

Konečná  kontrola

Křížek a Plechač s Jupiterem

Start rakety Jupiter

Po zažehnutí drží na rampě

Křížek připravuje raketu Hanes John

   
 

Křížek s Honest Johnem

 
 Honza Plecháč z Lomnice nad Popelkou přivezl největší počet modelů i když menších, zato provedl nejvíce startů a nejvíce se naběhal. Nejdříve vapustil Tlustou Bertu na 3 motory ROS - celkem 120 Ns, což s váhou 820 g jen zacvičilo. Následovala TERA a další menší výškové modely na motory ROS a R 36 o výkonu 40 a 50 Ns

Plechačova výšková raketa Jan Plechač s dvoustupňovou raketou TERA Start modelu propagační rakety Plechače

Plechač s Tlustou Bertou Plechač chystá start Tlustá Berta startuje
 

Našel sem ji...   :-)

 
  Karel Ševčík z Teplic si přivezl jednu raketu, protože začíná. Nepojmenoval ji, ale na motor ROS 40 předvedl hezký start i přistání, měl co dělat, aby ji našel, protože ji neviděl přistát. Získal však řadu zkušeností a rad do další modelařiny.
 

 
 

Karel Ševčík se svým strojem a nářadím

 
 Z našeho chlumeckého klubu jsme létali tři.   Martin a Petr Brožovi a já. Kluci byli u mě v kroužku, kde modely dříve stavěli. Marti Brož letěl s upraveným Terrapinem krásný start i přistání a Petr odstartoval raketu Astrobee když raketu RAM neměl úplně připravenou. Hlavně však dělali mě pomocníky.
   Měl jsem dva modely připravené ke startu už z domova. S prvním, kterým jsem startoval byla polomaketa rakety LITTLE JOE, se kterou jsem letěl už 10 start. Tak všechny - byl perfektní, včetně návratu na 3 padácích. Jiné to bylo s maketou rakety JAVELINE. Už před rokem v září ji začal stavět Tomáš Richter v kroužku s tím, že postaví 2.a 3. stupeň a já 1.stupeň. Taky jsme to tak provedli. Poslední měsíc před akcí jsem dodělával 2.a3. stupeň a ještě stavěl první. Jen postavit model na ploše bylo problémem, ještě že nebyl velký vítr. Pomocí štaflí se to podařilo. Raketa je třístupňová a i uspořádání motorů tomu odpovídalo. Zapalování stupňů bylo pomocí průšlehových trubek. Bohužel v prvním stupni po odpálení vybouchly 2 motory ROS, naštěstí jen ty, které jsou pomocné. Motor na vyhození padáku a zapálení druhého stupně fungovaly. Druhý stupeň se odpálil, ale třetí byl oddělen při výbuchu dvou motorů / jeden prolétl 1.stupněm a druhý vyrazil ven /. Fungovaly všechny 3 padáky, takže se model po jednotlivých dílech vrátil bezpečně na zem. Do Koprníku bude opět provozuschopný

Chystáme start Little Joe

Martin mi pomáhá s přípravou

Start rakety Little Joe

Martin Brož s Terrapinem

Terrapin opět na startu

Začínáme sestavovat Javelinu

Příprava na start, v pozadí balon

Hrnou se další pomocníci

Fouká vítr jde to špatně sestavovat

Bráchové připravují palníky

Už stojí

Javelina před odpálením,vpravo připravená raketa Jiruše Argos

1. start Javeliny

Start Javeliny z druhé strany

Rakety jak po boji

Propálený spodek modelu

Dva motory ROS mi explodovaly

  Bylo nás málo a tak bylo na vše dost času, jak na jídlo, tak i na posezení a popovídání o našem společném koníčku. Snad někdy jindy nebo jinde ve větším počtu.

Halušky chutnají

Pohoda po odlétání

Musí se to zalejt

Diskuse,co jsme zkazili

     

  Na závěr děkuji Pavlu Šternovi a jeho vnukovi Jakubovi Vlkovi za ukázku letu Harpona s turbínovým motorem a pořadatelům M. Soukupovi, Jiřímu Horáčkovi a Karlu Peckovi za pomoc při organizaci této akce.

   
   

Karel Jeřábek