|
Když jsem před dvěma roky ukončil akci Velkých raket, už jsem
nechtěl nic podobného konat. Důvodů bylo dost, od počasí až po účast
raketýrů. Letos mě kolega Karel Pecka přesvědčoval, že to zkusíme
znova.I když jsem rozeslal přes 40 emailů všem raket. klubům a
jednotlivcům, stejně jsem měl obavy z účasti.
I když počasí vyšlo na jedničku - teploty asi 25 °, polojasno, slabý
vítr- no paráda. Sešlo se nás jen sedm statečných a z toho ještě 2
junioři z mého kroužku. Je to k nám daleko ? Nebo špatný termín ? Ten
však nemusí vyhovovat nikomu, ale i všem ! Škoda.
I tak jsme viděli parádní starty. Už po příjezdu každý vybalil svoje
stroje, jak je vidět z obrázků, připravili je pro focení a nastoupili
jsme k zahájení fotografováním, dokud jsou modely nepoškozené. |
|
|
|
Pomalu se scházíme a
připravujeme se duševně |
Pohodička,než začneme |
Rakety Jiruše - v
popředí hybridní motor |
|
|
|
Začínáme sestavovat
Javelinu |
Dávám dohromady
Javelinu |
Nesmí foukat,jinak ji
to porazí |
|
|
|
Dva pamětníci všeho z
raket |
Modely z Lomnice n.Pop. |
Naše chlumecké rakety |
|
Celá sestava -
Křížek.Plechač,Ševčík,Jiruš,Jeřábek,Brož P. a Brož M. |
Jak jsme startovali a létali.
Vladimír Jiruš, který přijel až od Olomouce si přivezl rakety Růžový
panther a Argos. Rakety jsou masivní konstrukce, aby vydržely zrychlení
a návrat na zem. Používá hybridní raketový motor, kde je palivem trubka
z PP, oxydační látka N2O - oxid dusný- rajský plyn. Výkon motoru je 1200
Ns. V druhé raketě používá motor Aerotech 366R-M o výkonu 550 Ns.
Návratové zařízení vyhazuje elektronicky - nejdříve brzdící padák z
výšky cca 800 m a ve výšce 400m otvírá hlavní padák. Používá i výškoměr
s průběhem letu. Motory mají delší chod motoru až 5 vteřin. Váha modelů
je 7,5 a 4,2 kg.
Při prvním pokusu s Růžovým pantherem motor vyhořel, ale netáhl, byla
závada v těsnění, později odpálený Argos ukázal svoji sílu i dosaženou
výšku |
|
|
|
Jiruš se svojí výzbrojí
a stojanem |
Motory Jiruše |
Jiruš si chystá
Růžového Pantera |
|
|
|
Jiruš vsouvá motor do
modelu |
Jen klid před odpálením |
Detail obrázků z
Růžového Pantera |
|
|
|
Čekáme až přistane jiná
raketa |
Takhle nám vyhořela
náplň do motoru |
Takhle vyhoří motor
když je závada |
Michal Křížek z Lomnice nad Popelkou si přivezl raketu Jupiter 01
s motory vlastní konstrukce. V bustrech měl dva motory R 36 o výkonu po
50 Ns a hlavní motor R 63 o výkonu 500 Ns. Model zůstal na rampě po
závadě na start. tyči. Předvedl nám chod motoru, což je vidět na
snímcích. Raketa Honest John startovala perfektně s motorem ROS 40. |
|
|
|
Křížek připravuje motor
do Jupitera |
Křížek plní motor |
Nasazení Jupitera na
rampu |
|
|
|
Zvedáme rampu |
Konečná kontrola |
Křížek a Plechač s
Jupiterem |
|
|
|
Start rakety Jupiter |
Po zažehnutí drží na
rampě |
Křížek připravuje
raketu Hanes John |
|
|
|
|
Křížek s Honest Johnem |
|
Honza Plecháč z Lomnice nad Popelkou přivezl největší počet modelů
i když menších, zato provedl nejvíce startů a nejvíce se naběhal.
Nejdříve vapustil Tlustou Bertu na 3 motory ROS - celkem 120 Ns, což s
váhou 820 g jen zacvičilo. Následovala TERA a další menší výškové modely
na motory ROS a R 36 o výkonu 40 a 50 Ns |
|
|
|
Plechačova výšková raketa |
Jan Plechač s dvoustupňovou raketou TERA |
Start modelu propagační rakety Plechače |
|
|
|
Plechač s Tlustou Bertou |
Plechač chystá start |
Tlustá Berta startuje |
|
|
Našel sem ji...
:-) |
|
Karel Ševčík z Teplic si přivezl jednu raketu, protože začíná.
Nepojmenoval ji, ale na motor ROS 40 předvedl hezký start i přistání,
měl co dělat, aby ji našel, protože ji neviděl přistát. Získal však řadu
zkušeností a rad do další modelařiny. |
|
|
|
|
Karel Ševčík se svým
strojem a nářadím |
|
Z našeho chlumeckého klubu jsme létali tři. Martin a Petr
Brožovi a já. Kluci byli u mě v kroužku, kde modely dříve stavěli. Marti
Brož letěl s upraveným Terrapinem krásný start i přistání a Petr
odstartoval raketu Astrobee když raketu RAM neměl úplně připravenou.
Hlavně však dělali mě pomocníky.
Měl jsem dva modely připravené ke startu už z domova. S prvním,
kterým jsem startoval byla polomaketa rakety LITTLE JOE, se kterou jsem
letěl už 10 start. Tak všechny - byl perfektní, včetně návratu na 3
padácích. Jiné to bylo s maketou rakety JAVELINE. Už před rokem v září
ji začal stavět Tomáš Richter v kroužku s tím, že postaví 2.a 3. stupeň
a já 1.stupeň. Taky jsme to tak provedli. Poslední měsíc před akcí jsem
dodělával 2.a3. stupeň a ještě stavěl první. Jen postavit model na ploše
bylo problémem, ještě že nebyl velký vítr. Pomocí štaflí se to podařilo.
Raketa je třístupňová a i uspořádání motorů tomu odpovídalo. Zapalování
stupňů bylo pomocí průšlehových trubek. Bohužel v prvním stupni po
odpálení vybouchly 2 motory ROS, naštěstí jen ty, které jsou pomocné.
Motor na vyhození padáku a zapálení druhého stupně fungovaly. Druhý
stupeň se odpálil, ale třetí byl oddělen při výbuchu dvou motorů / jeden
prolétl 1.stupněm a druhý vyrazil ven /. Fungovaly všechny 3 padáky,
takže se model po jednotlivých dílech vrátil bezpečně na zem. Do
Koprníku bude opět provozuschopný |
|
|
|
Chystáme start Little
Joe |
Martin mi pomáhá s
přípravou |
Start rakety Little Joe |
|
|
|
Martin Brož s
Terrapinem |
Terrapin opět na startu |
Začínáme sestavovat
Javelinu |
|
|
|
Příprava na start, v
pozadí balon |
Hrnou se další
pomocníci |
Fouká vítr jde to
špatně sestavovat |
|
|
|
Bráchové připravují
palníky |
Už stojí |
Javelina před
odpálením,vpravo připravená raketa Jiruše Argos |
|
|
1. start Javeliny |
Start Javeliny z druhé
strany |
|
|
|
Rakety jak po boji |
Propálený spodek modelu |
Dva motory ROS mi
explodovaly |
Bylo nás málo a tak bylo na vše dost času, jak na jídlo, tak i na
posezení a popovídání o našem společném koníčku. Snad někdy jindy nebo
jinde ve větším počtu. |
|
|
|
Halušky chutnají |
Pohoda po odlétání |
Musí se to zalejt |
|
Diskuse,co jsme zkazili |
|
|
|
Na závěr děkuji Pavlu Šternovi a jeho vnukovi
Jakubovi Vlkovi za ukázku letu Harpona s turbínovým motorem a
pořadatelům M. Soukupovi, Jiřímu Horáčkovi a Karlu Peckovi za pomoc při
organizaci této akce. |
|
|
|
|
Karel Jeřábek |