Easy Star
Netrvalo to ani moc dlouho. Myslím , že to bylo 14 dní potom , co mi Petr Beran poprvé ukázal svého "polystyreňáka" jménem Easy Star. Chvilku si s ním jen tak poletoval a z ničeho nic mi doslova vrazil do ruky vysílač se slovy : " támhle je, chvíli mi ho pohlídej" a někam odběhl. Možná na tom není nic až tak neobvyklého , ale já tou dobou "létal" asi druhý týden Primerou a pouze za jeho dozoru a pouze v bezpečné výšce. O to větší dojem na mne Easy Star udělal . Můj let byl trochu trhavý , ale na začátečníka nebyl zase tak nejhorší. Soudím tak podle toho , že sem se udržel nad plochou letiště a docela i létal tam , kam sem chtěl já a ne jen on sám. Dokonce sem i přistál. Je pravda , že asi o 150 metrů dál , než sem původně plánoval , ale SÁM a poprvé a letadlo neutrpělo úhonu . Ale to známe asi všichni - levé od sebe a levá k sobě....... Hrůza. Ještě že jsem měl drobnou průpravu z RC aut. A tahle , pro mnohé bezvýznamná , příhoda ve mně zanechala tak hluboký dojem a proto netrvalo dlouho a už sem si nesl ( vezl ) domů svého vlastního Easy Stara. |
|
|
Tak to je ten můj nový poklad |
|
Je vidět , že v Multiplexu to dokázali srovnat do minimálvího prostoru a přesto celkem bezpečně - nic neutrpělo při přepravě ani škrábanec. |
|
A tohle už je základ mého nového letadla - je tam vše a v pořádku. |
|
Polovina trupu |
|
Jsou vidět důmyslné "zámky" na trupu - opravdu pěkně provedené |
|
SOP |
|
A už je tady křídlo - sem přijde uhlíková trubka jako výztuha křídla. |
|
V jednoduchosti je krása. Zámek na křídle je prakticky jediné , co drží křídla u sebe. A to i za letu - nevím o nikom , komu by se za letu uvolnila. |
|
Věškeré potřebné příslušenství je součástí stavebnice. ( samozřejmě krom serv , přijímače , regulátoru a baterie ) |
|
A takhle nějak to vypadá. ( zbývá jen doplnit samolepy - součást balení) |
Samotné sestavení není příliš složité a trochu zručný modelář to hravě zvládne za odpoledne. Je ale potřeba připravit vteřinové lepidlo a aktivátor. Nasucho natrénovat , nanést vteřinové lepidlo , druhou polovinu nastříkat aktivátorem a přiložit k sobě. Ozve se zapraskání a trup je slepený. Stačí se držet návodu a není co zkazit. Podrobný návod je přiložen. |
|
Letadlo mám pohromadě , baterky jsou nabité a vysílač je naprogramovaný. Nezbývá než jít letadlo zalétat. Samozřejmě sem si byl , jako asi každý začátečník , více než jistý svými dovednostmi a hrdě vyrazil na pole na svůj první let. Kontrola výchylek proběhla v pořádku , motor se točí - tak a jdeme na to. Ne že by byl Easy Star nějaký rychlík , ale to asi 2 hektary velké pole se nějak nebezpečně zmenšilo. A i ty dráty vysokého napětí jsou najednou nějak blíž. A to už ani nemluvím o tom , že najednou sem zjistil , že i fouká vítr. Tak nějak se Easy pohyboval vzduchem , ale ten okoukaný let to tedy nebyl. To celé trvalo asi 15 vteřin. Potom přišel poryv větru , rychlá otočka spojená se ztrátou rychlosti , pád po křídle a .... Běžel sem honem posbírat Easyho. Trefil sem křídly dráty nad kolejemi a spadl na kolej směrem na Děčín. Naštěstí vlak nejel. Posbíral sem si ho a zklamaný odešel domů. Prodali mi nějaký zmetek. Po vychladnutí sem zhodnotil škody a jediné co se stalo jsou vroubky na náběžné hraně. Alespoň , že symetrické. Po konzultaci s Petrem sem se dozvěděl , že letadlo má těžiště a uvolněné pohonná baterie není to nejlepší. Poladili jsme ho a už létá. Dokonce sem se zůčastnil soutěže pro elektro letce a obsadil krásné 15.místo. ( ze sedmnácti ) Do dnes spokojeně poletuji. Ale jak říkám - tím si asi prošel každý. |
|
V průběhu zimy sem při brouzdání po internetu našel zajímavou stránku. A to Fan klub Easy Staru. Po prohlédnutí a dlouhém přemýšlení sem se rozhodl tak trochu " vylepšit " i svého Easyho. A to doděláním křidélek. Koupil sem proto dvě serva a několik dalších maličkostí a dal se do práce. V podstatě sem musel usadit serva do křídla , vyříznout křidélka a znovu je připevnit. K tomuto účelu sem si koupil i malé závěsy. |
|
Usadit servo není problém , EPP se dá dobře řezat. |
Na táhlo od serva sem použil uhlíkovou tyčinku 1mm. |
Uložení kabelu a rozebiratelná prodlužka |
Velikost,hloubka a umístění křidélek je trochu experiment. |
Křidélka jako brzdy ? testuji. |
Současně také zkouším vliv diferenciace křidélek. |
Usadit serva , zakápnout vteřinovým lepidlem , proříznout drážku na kabel. Nic obtížného.Obtížnější ale bylo určit velikost křidélek a jejich umístění. Nenašel sem žádný universální návod na výpočet a tak se se dal cestou pokusu. Na zavěšení sem použil malé závěsy . Díky tomu , že sem už při pořízení osadil EasyStara pětikanálovým přijímačem , nebyl problém se zapojením serv křidélek. Vyřešil sem ho prodlužkou , protaženou ven okolo serv a ukončenou pod křídlem. Je to navíc i praktické pro rozebírání křídel. Letový projev s křidélky je velmi zajímavý. Použil sem i mix křidélka - směrovka a je teď příjemně ostrý. Letos sem také pořídil nové radio MC 19 a tak sem začal zkoušet i jiné. Jednak je to vliv diferenciace křidélek na letový projev , v současnosti si hraji s použitím křidélek jako brzd s plnou výchylkou nahoru. Docela znatelně zpomalí a je ještě otázkou testů najít správné potlačení výškovky při brzdách.
|
|
Dnes bych několik věcí udělal trochu jinak. Jednak bych motor nelepil lepidlem , ale na suchý zip.Motor je potom možné jednoduše vyjmout pro případ výměny ( také o ní přemýšlím , jen ještě nevím , jestli 480 nebo střídavý motor ). Vypadnutí se není třeba bát , protože suchý zip docela drží a místa okolo motoru také není mnoho , ale hlavně při motorovém letu vrtule motor tlačí spolu s letadlem dopředu ( do motorového lože ). Další změnou , kterou bych dnes udělal je způsob zavěšení křidélek. Dnes bych závěsy vynechal a použil bych pásku z vrchní strany křídla. Důvody jsou také docela jednoduché: méně práce s vyříznutím úhlu ( kvůli výchylkám ) , druhý je už jenom z důvodu pohledu - zmizí mezera mezi křidélkem a křídlem. Ale i tak si myslím , že jak pracností , tak i finančně nenáročný zákrok dodal tomuto , velice hodnému a poslušnému , letadlu zajímavější letový projev. Jan Kadlec |
|
|
|
Několik obrázků z Chlumecké drakiády 2007 pro inspiraci. Komentář snad ani není potřeba. 20.10.2007 | |
|
|
|
|
Easy Star a HiBox 20.10.2007 | |
Po koupení HiBoxu jsem po soutěži RCEN v Roudnici nad Labem , kterou sem odlétal právě s EasyStarem , provedl první měření. A to hned letová. Díky velikosti kabiny se mi povedlo umístit do trupu , krom obvyklé náplně ,ještě HiBox a současně také Alti. Easy Star si tak připsal hned dvě prvenství.. Jednak si myslím , že ještě nikdo nedělal taková měření v letadle této kategorie , ale hlavně se stal asi nejdražším Easy Starem v kotlině České. Provedl sem , za asistence ostatních a pilotáže Beryho první testovací let. Měl sem trochu obavy, jak si s nárůstem hmotnosti poradí , ale ukázaly se zbytečné. Easy Star se s tím popral statečně. Jak to vypadalo a co jsme následně vytáhli z HiBoxu ? |
|
Za všeobecné pozornosti začaly přípravy na test. |
K pilotáži už se připravil Bery. |
Celkový pohled |
Snímač otáček a celá kabeláž... |
...je připevněna izolepou. Nevzhledné , ale funkční. |
Díky většímu trupu se vešel HiBox i Alti |
Připraveno na start |
Už jen kabinka a jdeme do vzduchu |
Takhle vypadá výsledek , data ke ztažení zde |
Totéž pro Alti a data zde |
|
|
Podzimní polétání 2.11.2007 | |
Tak a podzim je tady. Teploty tak nějak spadly k nule a sluníčka ( termiky ) je také málo. A přesto ,možná právě proto, se snažím využít poslední možnosti si ještě letos polétat. A protože je už i brzy tma , chodím si zalétat s Easy Starem na pole " za domem ". A protože sem měl v Easy Starovi Altiho , nedá mi se nepodělit o získaná data. Obzvláště let , kdy je stoupání 2,3 m/s . A to né chvilku , ale průměrné , do výšky 570 m. Zajímavý je i údaj o následném opadání 0,28 m/s. A pak že Easy Star není super letadlo. |
|
|
|
Data se všemi lety tohoto dne jsou ke stažení ZDE. |
|
|
|
Nový motor pro Easy Stara 3.2.2008 | |
Již delší dobu sem si pohrával s myšlenkou , osadit svého Easyho střídavým motorem. Důvodem byla neodvratně se blížící smrt mé 400stovky , ale také chuť Easy Stara malinko zrychlit. Nechci z něho dělat stíhačku , na to mám Iona , ale mohl by stoupat malinko lépe. Po dlouhém hledání sem se rozhodl vyzkoušet motor RAY B 2835/16. Letový projev je o cca 100% lepší ( pochopitelně mluvím o motorovém letu). Jako malou ukázku přikládám data z Alti - teplota 2°C a mírný vítr. |
|
|
|
Data se všemi lety tohoto dne jsou ke stažení ZDE. |
|